KORTRIJK – Deze week, gespreid over twee dagen, nodigden de Stad Kortrijk en Het Beroepenhuis alle kinderen van het 6e leerjaar van scholen uit Groot-Kortrijk uit om kennis te maken met verschillende beroepen in de zogenaamde Bedrijvenrally. De bedoeling: jongeren tonen hoe aantrekkelijk ondernemen kan zijn.
“Vorig jaar konden deze leerlingen in het Beroependorp deelnemen aan diverse workshops en zo met verschillende sectoren in contact komen”, aldus schepen van Onderwijs Kelly Detavernier. “Vandaag kunnen ze in een zelfgekozen domein ook gaan ontdekken hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Het is een leuke ervaring die hen al een idee kan geven over wat ze later willen doen en hen zo ook op weg kan helpen in de studiekeuze voor het secundair onderwijs.”
Tijdens deze twee dagen gaan 600 leerlingen uit 24 scholen op bezoek bij 55 bedrijven. Elke leerling bezoekt twee bedrijven en leert per bedrijf drie beroepen kennen. De leerlingen konden zelf kiezen, op basis van hun eigen talenten en interesses, in welk domein ze een bedrijf bezoeken. “Deze acties kaderen binnen Tallent, een project dat vroegtijdig schoolverlaten aanpakt door leerlingen al op jonge leeftijd te ondersteunen in hun studiekeuze”, aldus schepen Philippe De Coene.
Waarom een Bedrijvenrally?
Nog te vaak raken jongeren gedemotiveerd door foute studiekeuzes, weinig perspectieven of beperkte mogelijkheden. Dat terwijl elk kind talent heeft en finaal ook de toekomst zijn. Al geruime tijd organiseert Stad Kortrijk daarom samen met haar partners (Beroepenhuis, CLB, Voka, Rotary, Leiedal, …) acties om kinderen en jongeren zo vlot mogelijk naar ons onderwijs en de arbeidsmarkt te leiden. Deze acties kaderen binnen Tallent, een project dat vroegtijdig schoolverlaten aanpakt door leerlingen al op jonge leeftijd te ondersteunen in hun studiekeuze. De Bedrijvenrally is één van die acties. Dit evenement is onderdeel een tweejarig traject voor de leerlingen 3e graad basisonderwijs. Het uiteindelijke doel is dat deze tieners gemotiveerd in het leven staan, met een positief zelfbeeld, goed geïnformeerd over zichzelf en de samenleving/arbeidsmarkt, om zo voor elk kind de gepaste studiekeuze te vinden en met de juiste bagage richting de arbeidsmarkt te laten vertrekken.