KortrijkXpo_Afbeelding

E-Commerce Xpo Kortrijk werpt blik op de toekomst

Op 14 en 15 oktober verwelkomde Kortrijk Xpo honderden ondernemingen, sprekers en studenten op de E-Commerce Xpo. Met exposanten, interactieve panelgespreken en seminars richten de 1.300 aanwezigen samen hun pijlen op de toekomst.

Dat de e-commercewereld razend snel evolueert staat buiten kijf, maar wat de toekomst brengt en welke verkoopstrategie de bovenhand neemt in industrie 4.0, dat blijft giswerk.

De E-Commerce Xpo verzamelt de bekendste en meest innovatieve spelers uit verschillende sectoren, van retail tot bouw of transport, om samen een tipje van de sluier op te lichten.

De exposantenlijst van de Xpo was er eentje van jewelste: van spelers in de logistieksector, zoals het Nederlandse Sendcloud, Bpost en DPD Belgium tot online retailers als Bol.com. Stuk voor stuk kwamen ze hun nieuwste ontwikkelingen en bevindingen delen. Ook veel bedrijven in de B2B e-business waren aanwezig, één daarvan was Natch/SDE uit Lochristi.

Panelgesprek

Natch/SDE helpt bedrijven in de B2B en B2B2C-sector met op maat gemaakte toepassingen en digitale strategie. Voor de E-Commerce Xpo organiseerden ze een interactief panelgesprek tussen 2 ceo’s: Patrick Molemans van Grandeco en Jo Verfaellie van Deschacht Plastics. Beide bedrijven werken samen met Natch voor de overstap naar digitaal.

“Bij Deschacht Plastics zetten we al elke jaren sterk in op digitalisering”, vertelt ceo Jo Verfaellie, “onze e-shop produceert jaarlijks een omzet van 7 miljoen euro. Veel klanten maken tijdens hun zoektocht naar een verkoper hun keuze op basis van de beschikbaarheid van een online tool, we konden dus zeker niet achterblijven.”

Daarnaast is digitaal technologie er alom aanwezig: “Zo monitoren we het verbruik in onze gebouwen met nanoGrid, communiceren we via MeetRoger en tracken we onze goederenstroom digitaal.”

Seminars en Meet the Experts

Naast de beursstanden en panelgesprekken konden gasten ook praktijkgerichte Meet the Experts-sessies bijwonen. Hier kregen deelnemers de kans om in kleine groepen concrete thema’s zoals ‘Interne weerstand tegen B2B e-commerce’ of ‘Een klantenportaal, hoe begin ik eraan?’ te bespreken met experts uit de sector. Voor deze sessies werkte Kortrijk Xpo samen met o.a. POM West-Vlaanderen, Korazon en Natch/SDE.

Daarnaast vonden een aantal seminars plaats, verdeeld over de twee dagen van de Xpo. Enkele grote spelers uit de sector kregen de kans om hun e-commercestrategie voor te stellen. Onder andere Ilse Van Vaerenbergh, general manager van Smartphoto Belgium en Jessie Maras, head of strategic marketing bij Colruyt deelden er hun recept voor een succesvol digitaal verkoopsbeleid.