Vandenbulcke Toon

Vijf Kortrijkse middenstanders kiezen voor ‘samen sterker’ formule

KORTRIJK – Samen sterker. 1 + 1+ 1 + 1 + 1 staat gelijk aan zes. Met die overtuiging in het achterhoofd organiseerden vijf Kortrijkse middenstanders een concept avond, waarbij alles prioritair in het teken stond van de consument beter informeren. De retail heeft het in internetijden niet onder de markt, en dus dringen creatieve modellen zich op. En de klant, die proefde ervan en liet het hem -aan de reacties te zien -bijzonder welgevallen. Winkelen, het kan ook in digitale tijden een leuke beleving blijven.

Xandres Kortrijk (Groep Damart) viert zijn eerste verjaardag in het historisch schoolpand van de Broeders Van Dale in de Lange Steenstraat.  De familie Byttebier viert met La Cantine de tweede verjaardag in het aanleunende pand op het Vandaleplein, waar de zaak precies 30 jaar geleden startte. Sinds vorig jaar communiceren beide panden tijdens de gemeenschappelijke openingsuren via een glazen deur met elkaar. Klanten wandelen nu van de ene in de andere winkel. “Hierdoor ontstaat een bijzondere samenwerking wat  resulteerde in een samenwerking met nog 3 andere zelfstandigen en een stijladviseur”, aldus Koen Byttebier. “Omdat beleving één van dé redenen is waarom mensen nog offline winkelen zochten Xandres en Byttebier naar een leuke maar ook inhoudelijke formule om klanten te delen en te binden. Daarom zochten we ook nog andere partners te betrekken bij een concept avond. De keuze viel op Kapsalon Intercoiffure René (Grote Markt), wijnhandel Vinoo Puro van Anton Vandenbulcke (Noordstraat) en lingeriewinkel Bra (Steenpoort).”

Workshops voor klanten

De 5 zaken nodigden voor de eerste samenwerking een deel van hun klanten uit en de reacties waren overdonderend. Voor de vele klanten die niet aanwezig konden zijn plannen de handelaars een extra avond in het voorjaar van 2020. “De workshops behandelden onder meer tips & trics voor hairstyle, kennismaking met de betere Italiaanse schuimwijnen van Prosecco tot Franciacorta, stijladvies, kooksuggesties en informatie over foodworkshops”, aldus nog mede initiatiefnemer Koen Byttebier. “De informele en tegelijk zeer inhoudsvolle avond verliep in een gemoedelijke sfeer waarbij de klanten konden afwisselen van de ene mini-workshop naar de andere.Deze testformule nodigt uit om te herhalen en inspireert mogelijk andere collega’s om dergelijke events op punt te zetten.”