KORTRIJK – De snel groeiende Kortrijkse KMO Araani – van hoofdaandeelhouder Jo Versavel (ex-Traficon) – staat aan de vooravond van de grote doorbraak. De vijf jaar oude start-up heeft naar het zeggen van het management (Pieter Claerhout, Maggy Baetens) een welomschreven ambitie: dé norm zijn wereldwijd inzake preventieve brandbeveiliging e rookdetectie via sensortechnologie.
Pieter Claerhout en Maggy Baetens doen uitgebreid hun verhaal in Ondernemers, het ledenblad van Voka West-Vlaanderen. Araani mag zonder overdrijven één van de meest beloftevolle KMO’s van West-Vlaanderen worden genoemd. Eentje met groot potentieel wereldwijd. De lijst met referenties oogt nu al indrukwekkend, met grote namen als bijvoorbeeld Bayer of US Steel die de West-Vlaamse technologie en de West-Vlaamse detectiecamera’s als preventie tegen brand, verkozen als het neusje van de zalm. In eigen regio doet bijvoorbeeld ook Unilin beroep op de Kortrijkse start-up.
“We bevinden ons nu in de fase dat we volop samenwerking zoeken met distributeurs en verkopers die onze producten willen vermarkten”, zegt Pieter Claerhout in Ondernemers. “Ook grote multinationals tonen veel interesse om met ons in zee te gaan. De focus ligt nu geografisch nog op Europa maar we ambiëren nu ook volop een plaats in Noord-Amerika. De eerste stappen zijn alvast veelbelovend. We willen een wereldspeler worden, niets meer en niets minder.”