Devos Carol

Avant garde nichebedrijf TerraCottem vindt tweede adem

OESELGEM – Eén van de meest opmerkelijke bedrijven op de beurs ‘Nationale Grasdagen’ (deze week in Pittem) was TerraCottem, dat geleid wordt door Carol Devos, dochter van de visionaire Waregemse ondernemer Bernard Devos (ex-Sofinal, ex-Happy Waregem). Nog lang voor ecologie en opwarming van de aarde hot potatoes waren, richtte  Bernard Devos met TerraCottem een avant garde bedrijf op. TerraCottem brengt een uniek bodemverbetering product op de markt, dat begin de jaren negentig werd uitgevonden door ene professor Willem Van Cotthem. De familie Devos goot de unieke uitvinding in businessvorm. “De belangstelling voor ons product is nooit weggeweest, maar nu zit alles in een stroomversnelling en zien we ook nog veel opportuniteiten in de markt”, aldus Carol Devos.

Gezondere, meer resistente en productievere planten, gazons en bomen kweken, en dit via een uniek bodem verbetering product. Dat is in één zin waar TerraCottem voor staat. In 1993 hielden Bernard Devos, als ondernemer, en de Gentse professor Willem Van Cotthem, als technoloog, het bedrijf boven de doopvont. “TerraCottem bood van meet af aan meer dan alleen maar een product voor bodemverbetering”, vertelt Carol Devos. “TerraCottem® zorgt voor een productievere bodem (diepe wortelontwikkeling), voor een verhoogde overlevingsratio (hoge weerbaarheid tegen droogtestress en ziektes), en bijgevolg voor een kosteneffectieve en duurzame plantengroei. Ons product zorgt bijvoorbeeld ook voor een grote waterbesparing van ongeveer 50 procent. Planten, bomen en gazons hebben heel wat te lijden onder de droogtestress, en de vraag is of we met het beschikbare water het gezonde groeiproces van planten en bomen nog zullen kunnen blijven garanderen, en hoe de Vlaming met dreigende sproeibeperkingen zijn gazons toch nog gezond en groen zal kunnen houden. Wij durven zeggen dat we het antwoord in huis hebben.”

Nieuwe opportuniteiten

TerraCottem richt zich vooral op de b-to-b markt, daaronder verstaan tuinarchitecten, openbare besturen, projectontwikkelaars en gespecialiseerde centra, kortom professionele groen leveranciers. Privé klanten kunnen via Bol.com terecht. Een alsmaar uitbreidend netwerk van zelfstandige distributeurs in eigen land (27 agenten) en in het buitenland (40 exportmarkten, vooral EU en Azië) zorgen voor de vermarkting. In het eigen labo en in samenwerking met onafhankelijke onderzoekscentra en universiteiten, worden de producten nog verfijnd. De hoofdzetel en productieplant (menginstallatie) bevinden zich in een uithoek van West-Vlaanderen (Oeselgem). “We ervaren dat de interesse voor ons unieke product weer helemaal in de lift zit en dat we na wat moeilijke jaren opnieuw een groeicurve zien”, aldus Carol Devos. “Zelf zien we ook nog enorme opportuniteiten in de markt. Geografisch denk ik bijvoorbeeld aan het Verenigd Koninkrijk, van waaruit we -Brexit of geen Brexit – veel vragen krijgen.”

Sprekende referenties in voetballand

Niemand is Sant in eigen land en dat geldt ook een beetje voor het kleine maar fijne TerraCottem. “In Engeland gebruiken heel wat topclubs uit de Premier League onze bodemverbeteraar. Op het heilige gras van de Londense sporttempel Wembley is ons milieuvriendelijke product terug te vinden. We raakten er binnen via Desso, een Vlaamse specialist van kunstgras. Ook in grote Argentijnse voetbalstadions, zoals dat van Estudiantes of La Plata, zijn we aanwezig met onze West-Vlaamse technologie.”