Jeune Premier

Oostendse boekentassen verkopen als ijsjes op een zomerse dag

OOSTENDE – 1 september komt er aan en de boekentassen kunnen weer uit het rek. En waarom geen Oostendse boekentassen? Het Oostendse merk Jeune Premier, dat hippe boekentassen op de markt brengt, blijkt amper enkele jaren na de lancering een onvervalst kassucces. Achter Jeune Premier gaat het echtpaar Bruno-Piers-Hélène Fransen schuil. Ze ruilden hun respectieve job (apotheker, juriste) in voor een baan als ondernemer en hebben daar naar eigen zeggen geen spijt van.

Bruno Piers en Hélène Fransen doen hun verhaal in De Tijd. Het verhaal van Jeune Premier is dat van een start-up die als het ware begon in de huiskamer. “Toen mijn zoontje naar de eerste kleuterklas ging, vond ik absoluut mijn gading niet in het aanbod van boekentassen”, getuigt Hélène Fransen in De Tijd. En dus zette ze zich aan het denken en aan het tekenen. We schrijven 2014. Wat nog begon met een verkoop bij een aantal regionale kinderkledingboetieks, groeide de voorbije vijf jaar uit tot een machine. Jeune Premier verkoopt nu 125.000 boekentassen in 35 landen ter wereld en middels 1.100 verkooppunten. 40 procent is vooralsnog bestemd voor de Belgische markt, 60 procent voor het buitenland.

Het echtpaar Piers-Fransen hoopt volgend jaar 200.000 boekentassen te kunnen verkopen, zo getuigen ze in De Tijd. Het aanbod mag dan al West-Vlaams zijn, het product zelf draagt het label ‘Made in China’. China is ook voor verkoop de beste exportmarkt van het West-Vlaamse merk. Binnenkort opent Jeune Premier een nieuwe showroom in Oostende.

info: www.jeunepremier.be