BRUGGE – De tijd dat files een onbekend fenomeen waren in West-Vlaanderen ligt ook al even achter de rug. UNIZO West-Vlaanderen maakt zich nu zelfs ernstig zorgen over de mobiliteitsdruk en dringt aan op constructieve oplossingen. UNIZO geeft zelf een eerste aanzet en lanceerde een campagne ‘Speerpunten rond mobiliteit’
Heel wat analyses en cijfers wijzen erop dat de druk toeneemt. De West-Vlaming merkt nu ook elke dag dat de files langer worden op snelwegen , gewestwegen en gemeentewegen. Het openbaar vervoer slaagt er maar niet in aan de situatie te verhelpen. “De situatie in West-Vlaanderen is momenteel ernstig, maar niet hopeloos”, stelt Wouter Blomme, de nieuwe voorman van UNIZO West-Vlaanderen. “Bepaalde regio’s slibben al dicht, maar we kunnen een verdere escalatie in onze provincie nog vermijden. Daarom stellen we op korte termijn drie concrete acties voor: de autosnelweg rond de E403, de R8 rond Kortrijk en de ring rond Diksmuide en Tielt dienen prioritair aangepakt te worden. Het moet ondernemers vooruit helpen. Op middellange termijn moeten we naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker de nodige stimuli krijgt om via slimme systemen de meest wenselijke vervoersmiddelen te kiezen én combineren.”
Concrete dossiers
UNIZO West-Vlaanderen legt haar vergrootglas op de problemen rond de E403, de R8 en de ring Diksmuide en Tielt. De autosnelweg E403 is stilaan verzadigd en heeft na 20 jaar gebruik dringend nood aan investeringen. Alvorens de kaart te trekken van een derde rijvak tussen Roeselare en Brugge, wil UNIZO eerst een grondige studie naar de kostprijs, het mogelijke aanzuigeffect voor extra verkeer dat dit zal genereren en informatie volwaardige alternatieven voor de as Kortrijk-Brugge. UNIZO pleit vooral voor een oplossing voor de verkeerswisselaar E403/E40 die de bottleneck in Brugge creëert.
Daarnaast is de nieuwe verkeerswisselaar A19/R8 een absolute prioriteit. Dit zal op termijn echter een aanzuigeffect voor het Ei creëren, dus moet meteen ook de verkeerswisselaar E403/E17 in Aalbeke aangepakt worden. Uiteindelijk wijst UNIZO voor de ring rond Diksmuide en Tielt op de vooropgestelde timing 2020 en vraagt om het dossier Diksmuide na de verkiezingen onmiddellijk terug op de agenda te plaatsen. Een ring rond Diksmuide die de twee gewestwegen verbindt, zal het centrum ook leefbaarder en veiliger maken. Hetzelfde geldt tenslotte voor de Zuidwestelijke ‘tangent’ Tielt, de ontbrekende schakel om de Zuidderring te vervolledigen, namelijk het aanleggen van de verbindingsweg tussen de Pittemsesteenweg en Meulebeeksesteenweg.
UNIZO pleit finaal ook voor een rechtstreekse fietssnelweg Izegem-Kortrijk, een snelle treinverbinding tussen Kortrijk en Brugge en een betere ontsluiting van de Westhoek, door onder meer het realiseren van een rechtstreekse treinverbinding vanuit Ieper naar Brugge en Roeselare en een snellere route vanuit de Westkust naar Gent, Brussel en Antwerpen.