ALVERINGEM – In augustus 2018 kondigde Colruyt Group de aankoop aan van deze hoeve met 25 hectare biolandbouwgrond. Met deze investering wil de retailer de Belgische lokale aanvoer van een deel biogroenten verankeren. Hiermee wordt ook ingespeeld op de stijgende vraag van de klant. Meteen startte ook de zoektocht naar een gepassioneerde (bio)boer om een nieuwe duurzame samenwerking mee op te zetten. Die is nu gevonden in de persoon van Niels Trybou, zoon van een tuinbouwer uit Staden. Hij zal vanaf nu Het Zilverleen uitbaten als vrije ondernemer, in nauwe samenwerking met Colruyt Group.
Niels groeide op in het tuinbouwbedrijf van zijn ouders. “Ik ben geboren en getogen in de tuinbouwsector, en ken de stiel, zowel het werk op het veld als het management van een bedrijf”, aldus Niels Trybou. “Na aftastende gesprekken, hebben we samen, stap voor stap, een werkbaar samenwerkingsmodel uitgetekend. We hebben hier de voorbije maanden samen hard en in alle transparantie aan gewerkt, ik heb echt zin om eraan te beginnen.”
Ook bij Colruyt Group is het enthousiasme groot. Stefan Goethaert, algemeen directeur bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep, verwoordt het zo: “Van bij de eerste gesprekken hadden we een goed gevoel bij Niels. Hij heeft ervaring in de sector, wat we absoluut wel wilden. Niels is ondernemend, ambitieus, en vol energie, iemand ‘met drive en goesting’. We voelden snel aan dat Niels ook oprecht openstond om Colruyt Group te leren kennen, essentieel om een relatie en partnership te kunnen opbouwen.”
Nieuw gegeven
Het Zilverleen is een nieuw gegeven voor beide partijen. “Essentieel is dat we onafhankelijke partijen zijn en blijven, en dat er dus geen band van ondergeschiktheid bestaat”, aldus nog Stefan Goethaert namens Colruyt. Niels is dus een vrije ondernemer.”
Via een samenwerkingsovereenkomst worden elk jaar een aantal operationele afspraken over de bedrijfsvoering vastgelegd, en ook het teeltplan en bijvoorbeeld de productspecificaties. Er zal zoveel als mogelijk vraaggericht wordt geteeld, in functie van de behoeften van de klanten van Colruyt Group. Voor Colruyt Group kadert dit initiatief in het innoveren van de eigen toeleveringsketen, en het aanbieden van Belgische, duurzame producten aan de klant. Door nieuwe samenwerkingsmodellen en partnerships op te zetten wil de retailgroep haar verantwoordelijkheid mee opnemen in het verder verduurzamen van de agrovoedingssector.