Sweet-Switch

Torhoutse Sweet-Switch haalt 40e exportland binnen op zeven jaar tijd

TORHOUT – Tijdens het staatsbezoek van het Belgisch koninklijk echtpaar aan Korea, en de daarbij horende handelsmissie, was het Torhoutse Sweet-Switch ongetwijfeld één van de meest in het oog springende West-Vlaamse kmo’s. Stichter en zaakvoerder Sven Algoet zorgt voor een verfrissend geluid in de voedingssector met zijn suikervrij aanbod, en dat wordt wereldwijd naar waarde geschat. In Korea haalde hij zijn 40e exportland binnen.

Sven Algoet was jarenlang als exportmanager aan de slag bij Balta, tot de droom van het zelfstandig ondernemerschap hem helemaal in de ban kreeg. We schrijven het jaar 2012. Algoet koos ook radicaal voor een andere sector: de voeding. Sweet-Switch brengt wafels, confituren, chocolade en snoepgoed op de markt die het label suikervrij dragen. Sven Algoet laat alles in onderaanneming maar op zijn voorschrift aanmaken, vooral in België. “Suikervrij is dé trend van de toekomst”, aldus Sven Algoet. “We staan mogelijks nog maar aan het begin van een trend.”

Sweet-Switch levert met zijn suikervrij aanbod vooral aan supermarkten. In eigen land bijvoorbeeld aan Carrefour of Delhaize. Sven Algoet koos van bij de start ook voor een radicale exportstrategie. Hij reist als een soort missionaris van de gezonde voeding de wereld rond naar nieuwe opportuniteiten. In Zuid-Korea was het weer raak. Met Home Plus, de tweede grootste retailketen van het Aziatische land, bereikte hij een intentie akkoord om het West-Vlaamse lekkers te verspreiden in een vijfhonderdtal verkooppunten. Ook met het Koreaanse importbedrijf New Tory werden de banden aangehaald en de basis gelegd voor verdere samenwerking.

Rol van de koning

“Er wordt van alles gezegd over de rol van de koning bij dergelijke missies, maar koning Filip hiep me in Seoul aardig op weg om bij de juiste personen te geraken en zo een doorbraak te realiseren”, aldus Algoet. Met Zuid-Korea erbij is Sweet-Switch inmiddels aan zijn 40e exportland toe op zeven jaar tijd. Een unicum voor een kleine kmo. Het aanbod bereikt zowel consumenten in de EU, als in het Midden Oosten, Afrika, Latijns Amerika of Azië. In Azië was Zuid-Korea het derde land waar Sven Algoet zijn vlag plantte. Nu staat Mongolië op zijn verlanglijstje en de eerste contacten zijn alvast gelegd.