© – dtonic.net – all rights reserved © - dtonic.net - all rights reserved

BDMO en Hellyn verteren vlotjes hun fusie met Du Caju

MEULEBEKE – In 2018 bundelden Du Caju Printing uit Erpe-Mere, BDMO uit Meulebeke en Hellyn Kartonnage uit Wielsbeke de krachten. De fusie van de drie verpakkings- en kartonspecialisten werd inmiddels achter de schermen vlotjes verteerd met de aankondiging van een nieuwbouw in Meulebeke en de creatie van een nieuw gemeenschappelijke logo als toetje op de taart.

Er is karton en dan zijn er de verpakkingen en presentatie-instrumenten die Du Caju Printing, BDMO en Hellyn elk afzonderlijk al een topreputatie opleverden. Ook wie er op het eerste zicht minder mee vertrouwd is, heeft ze zeker al gezien en zelfs in huis gehaald. Koekjes van Jules Destrooper, pralines van Godiva en Leonidas of een cursus in een ringmap van Syntra of Vives, ze zitten allemaal in karton dat door Du Caju, BDMO en Hellyn werd omgetoverd tot kwaliteitsvolle, hoogwaardige verpakking. Samen stellen de West- en Oost-Vlaamse ondernemingen 170 mensen tewerk en op zoek naar nog meer efficiëntie, innovatie en service, fuseerden ze vorig jaar.

Gestileerd lijnenspel

Die bundeling van krachten leidde ook tot een nieuwe identiteit die vanaf nu onder een nieuw logo wordt gepresenteerd. “Niet alleen naar onze klanten en de sector toe, ook voor onszelf en onze medewerkers is dit belangrijk”, aldus Tom Du Caju. “We verstuurden een aantal gadgets met nieuw logo naar onze klanten, zodat zij de primeur kregen.” Het nieuwe logo bevat de originele huiskleuren van de drie partners en in het fijne lijnenspel zijn een gestileerde doos, deksel en presentatiemap te herkennen. “Op die manier blijven de drie partners aanwezig, met hun eigen expertise en technische knowhow”, aldus nog Du Caju. “De volgende vier jaar vergezellen de drie namen het logo en pas na die overgangsfase schakelen we over naar DUCAJU als nieuwe identiteit.”

Ook voor bestuurders Jan en Mieke Hellyn was het even aanpassen: “Du Caju, Hellyn en BDMO groeien al een tijd naar elkaar toe maar van drie ondernemingen een nieuw geheel maken, doe je niet van vandaag op morgen”, aldus Mieke Hellyn. “Het hele proces vond ook voor ons een apotheose in het nieuwe logo, waar we meteen allemaal achter stonden.” Haar broer Jan vult aan: “Het gaat om familieondernemingen, met een eigen geschiedenis, en de integratie in een groter geheel betekent een nieuw verhaal. En de keerzijde van ‘iets nieuws’ is meestal dat er iets anders ophoudt. Zo gaat dat. Anderzijds is de fusie natuurlijk een verhaal van vooruitgang en toekomst.”

Nieuwbouw in Meulebeke

Geert Casselman, CEO van BDMO, verduidelijkt: “Het was nooit de bedoeling om alleen een optelsom te maken. Het resultaat is dan ook veel meer dan de drie oorspronkelijke delen. Du Caju, Hellyn en BDMO waren al complementaire ondernemingen, elk met hun specialisaties, en door de krachten te bundelen en als eenheid naar buiten te treden, kunnen we dat nog veel beter accentueren.”

De krachtenbundeling zal organisatorisch nog tot een aantal ingrepen leiden, onder meer met een nieuwe productie-unit in Meulebeke en een uitbreiding in Erpe-Mere.