Voedselbank West Vlaanderen

Voedselbank zoekt bedrijven met een warm hart

KORTRIJK – De Voedselbank West-Vlaanderen lanceert een peterschap formule voor de bedrijven. Tot op vandaag worden de Voedselbanken vooral financieel ondersteund door giften uit de private sector en steun van een aantal service clubs, onder meer de Lions Clubs. De Voedselbank wil nu ook  de bedrijfswereld  uitdrukkelijker dan dit in het verleden het geval was, betrekken bij het bereiken van haar doelstelling. De Voedselbank dient een hoger nobel doel: de strijd aanbinden  tegen honger en voedselverspilling. 

Anno 2019 zijn meer en meer bedrijven zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en beseffen zij het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Door de Voedselbank te steunen geven zij een krachtig signaal aan hun medewerkers, klanten en leveranciers dat hun missie verder gaat dan louter financiële ambities, maar dat zij een belangrijke schakel zijn in het streven naar een meer evenwichtige samenleving. Het onderschrijven van een peterschap overeenkomst houdt in dat de onderneming zich verbindt om gedurende een bepaalde periode een financiële bijdrage te doen. In ruil hiervoor ontvangt de onderneming een award, waaruit de erkenning voor haar bijdrage blijkt. Bovendien kan de onderneming  gedurende de duurtijd van de overeenkomst in haar externe communicatie gebruik maken van de titel “Peter van de Voedselbank West-Vlaanderen”. De onderneming kan hiervoor het logo van de Voedselbank gebruiken op haar briefhoofding, mailing of andere vorm van externe communicatie met de slogan “Proud to support Foodbanks ”. Het fiscale voordeel dat het peterschap geeft, is als surplus in de marge een voor de hand liggende stimulans.

De Voedselbank, gevestigd te Kuurne, verzorgt voedselbedeling voor 84 verenigingen in West-Vlaanderen, die op hun beurt het voedsel uitdelen aan ongeveer 14.000 kansarmen in onze regio. In totaal worden jaarlijks 1.700 ton verdeeld. De voedingsproducten worden gratis ter beschikking gesteld door voedselproducenten, de veiling en door de grootwarenhuizen. Ongeveer 40 % van wat uitgedeeld wordt  zijn basisproducten die Europese gemeenschap ter beschikking stelt.

De organisatie draait volledig op  vrijwilligers die instaan voor de gratis distributie van de voeding en voor de administratieve afhandeling. Met inmiddels al een 35 tal onbezoldigde medewerkers en een jaarlijkse omzet met een handelswaarde van 4,5 miljoen euro is de Voedselbank uitgegroeid tot een middelgrote kmo.

Wie interesse heeft in het peterschap kan contact nemen via info@foodsbankswvl.be