Toby Wauters

ITZU rekruteert tot in Polen op een creatieve manier

De grote vraag naar werkkrachten en vacatures die lange tijd blijven openstaan, bewijzen dat het goed gaat met de economie. Het gaat zelfs zo goed dat het quasi onmogelijk is om sommige jobs in te vullen. Rekruteringsbedrijven moeten zich steeds meer onderscheiden en vissen door de schaarste in een alsmaar droger wordende vijver. Laat zich onderscheiden nu net dat zijn wat dienstengroep ITZU doet. “In de plaats van een potje mee te huilen, denken wij uit de box en rekruteren op een creatieve manier. Wij zijn nu zelfs in Polen actief waar we werkkrachten zoeken voor de Belgische markt.”

Ruim 150 bedrijven begeven zich in België op de markt van de rekrutering. “We kunnen klagen dat de vijver bijna opgedroogd is of ons lokaas veranderen. ITZU heeft voor de laatste optie gekozen”, stelt operationeel directeur Toby Wauters. De ITZU groep waartoe de bedrijven Itzu Jobs, Itzu Corporate Training, Ucare, Itzu Cleaning , Itzu Facility en Itzu Home behoren, onderscheidt zich onder meer van de massa door creatief te rekruteren. “Soms ludiek, dan weer serieus of met een incentive. Wij pakken graag uit met acties die opvallen. Ik denk onder meer aan een pop-upbureau in Maasmechelen Village of aan de leuke visuals en humor waarmee we bepaalde profielen op Facebook aanspreken. Dat kan net zo goed met serieuze berichten of wedstrijden die we aan sollicitaties koppelen zoals het winnen van een Pukkelpopticket.”

Training

Opleiden is het nieuwe rekruteren. “Ik weet dat het als een boutade klinkt, maar het is wel zo”, bevestigt Wauters. “Het is noodzakelijk om profielen anders op te stellen en de kandidaten bij te sturen. Als de mensen er niet zijn, moeten wij ze ‘zelf maken’ door ze via opleiding de nodige skills bij te brengen. Het is opvallend hoeveel subsidies hiervoor voorhanden zijn, maar nog veel te veel bedrijven laten deze schieten. Wij reiken ze graag een helpende hand aan.”

Polen

Toby Wauters

ITZU gaat ver in het afspeuren van de markt om de kandidaten en vacatures te matchen. Dat mag u letterlijk nemen. “Tot in Polen”, vult Wauters aan. “Sinds vorige maand beschikken wij er over een ‘senior recruiter’. Wij zoeken op de Oost-Europese markt naar profielen. Niet om ze hier via detachering aan het werk te stellen, maar wel in klassiek dienstverband. Wij richten ons op mensen die zich hier willen integreren en vast in dienst gaan. In België beschikken we ook over collega’s die zowel vlot Pools als vloeiend Nederlands spreken. Maatwerk is ons uitgangspunt. Onze pijlen staan eerder gericht op klanten die een beperkt aantal mensen in dienst willen nemen. Over welke sectoren het gaat? Bouw, logistiek, technici en productie. In de plaats van met de handen in het haar te blijven zitten en te klagen, gaan wij op zoek naar oplossingen. Internationale dienstverlening is daar een belangrijk item in”, besluit Wauters.

www.itzu.eu/nl