Oostende- Ramsgate

Voka juicht eventuele nieuwe ferrylijn Oostende-Ramsgate toe

OOSTENDE – De heropstart van een ferrylijn tussen Oostende en Ramsgate zou concreter worden. Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen verwelkomt dit nieuws, en pleit voor meer investeringen in de infrastructuur van de haven van Oostende, zodat economische activiteiten er zich duurzaam kunnen verankeren.

De komst van een nieuwe Roll-on/Roll-off-lijn tussen Oostende en het Britse Ramsgate werd reeds meer dan een jaar geleden al aangekondigd, maar zou nu concreet worden. De haven van Oostende is vandaag vooral bekend voor haar succesvolle activiteiten in de offshore sector en de blauwe economie. De visserij en bulk-/cargotrafiek vormen twee andere pijlers binnen de haven. Daar zouden zich dus nog cruises en ferry’s aan toevoegen. De Britse overheid beschouwt de lijn als een broodnodige aanvulling op de bestaande verbindingen naar het Europese vasteland. De vrees bestaat dat er zich bij een harde Brexit heel wat problemen zouden kunnen voordoen en dat de douaneverplichtingen voor files en tijdsverlies zullen zorgen.

De haven van Oostende is volop in ontwikkeling: de blauwe economie en de offshore sector boomt. Er wordt ingezet op circulaire economie, er komt een nieuwe vismijn, een nieuwe RoRo-lijn, enzovoort. Dit dwingt het Havenbestuur tot het zoeken naar bijkomende ruimte, vooral voor de offshore-activiteiten. Veel mogelijkheden zijn er niet. Zo zou een deel van het Visserijdok gedempt kunnen worden. Ook in de achterhaven kan bijkomende ruimte gecreëerd worden voor assemblage van windmolens, maar dan moet een oplossing worden gevonden voor de sluizenproblematiek. De gammele Demeysluis die nu de voorhaven met de achterhaven verbindt, laat geen grote vrachttrafieken toe. Een ideale oplossing zou de realisatie van een nieuwe zeesluis kunnen zijn ter hoogte van Sas-Slijkens. Dit project werd ooit goedgekeurd, maar nooit uitgevoerd.

“Het project van een nieuwe ferrylijn kan een mooie aanvulling zijn op de bestaande lijnen vanuit Zeebrugge, al blijft het een beetje koffiedik kijken hoe rendabel zo’n lijn zal zijn”, aldus Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Daarnaast moeten de overheid, het havenbestuur en de ferrymaatschappij er sterk over waken dat er geen transmigrantenproblematiek ontstaat. Een ander essentieel punt is dat er voorzien wordt in een performante douane-infrastructuur en voldoende douanebeambten zodat een vlotte trafiek gegarandeerd wordt.”