KAZERIJ World Cheese Awards 2018

Wervikse kaasmakerij twee maal wereldkampioen

WERVIK – Flandrien Kaas en Frontieren Kaas van de Wervikse kaasmakerij De Kazerij hebben op de World Cheese Awards in het Noorse Bergen liefst zes medailles in de wacht gesleept. De Kazerij maakt haar reputatie helemaal waar, want voor het derde jaar op rij keert de kmo met wereldkampioenen terug van de prestigieuze internationale wedstrijd. “We zijn ongelooflijk fier dat we met onze ambachtelijke kazen de jury konden bekoren”, stellen zaakvoerders Jan en Helga Desmet van De Kazerij. “Deze onderscheidingen tonen aan hoezeer Belgische kwaliteit internationaal wordt gewaardeerd.”

Voor kaasmakers uit de hele wereld vormen de World Cheese Awards het jaarlijkse hoogtepunt. Meer dan 3.000 kazen namen dit jaar deel aan het prestigieuze concours. Voor Flandrien Kaas en Frontieren Kaas werd het een ware triomf. De harde kazen sleepten samen 6 medailles in de wacht:
Brons voor Flandrien Gerijpt en Frontieren Brokkel, Zilver voor Flandrien Oud en Frontieren Jong, Goud voor Flandrien Grand Cru en Super Goud met felicitaties van de jury voor Frontieren Oud.

Alle kazen worden geproduceerd in de ambachtelijke kaasmakerij in Wervik. Zaakvoerder Jan Desmet mag terecht fier zijn: “Alles start bij de selectie van de melk die we zelf ophalen bij landbouwbedrijven in de regio”, zegt hij. “De productie gebeurt op traditionele wijze, waarbij het vakmanschap en de handelingen van onze kaasmeester cruciaal zijn om aan het einde van de rit een smakelijke en kwaliteitsvolle kaas te waarborgen. We zijn een ambachtelijk bedrijf maar we zetten wel hedendaagse technologie in om de kwaliteit van ons product integraal op te volgen.”

Groeiende vraag naar kwaliteitskazen

Flandrien Kaas bouwde vijf jaar geleden een gloednieuwe kaasmakerij in Wervik en breidde gestaag zijn productie en aanbod aan kazen uit. Intussen verwerkt De Kazerij elk jaar zo’n 10 miljoen liter melk tot ruim 1.000 ton kaas. De beoordeling van de jury op de World Cheese Awards is een ondersteuning om verder te gaan op het ingeslagen pad. “Dat we voor het derde jaar op rij in de prijzen vallen tijdens deze wedstrijd is een fantastische resultaat voor ons hele team”, vertelt Jan Desmet. “Maar ook de stijgende vraag naar onze producten, zowel van speciaalzaken als retailers is een opsteker. Bovendien merken we dat er ook vanuit het buitenland steeds meer belangstelling is, zowel in Europa als daarbuiten.”

De kmo heeft voor zijn internationale expansie de krachten gebundeld met andere ambachtelijke Belgische voedingsproducenten onder het label BeDelicious.