Unizo kmo_vh_jaar-winnaar-1_KMOvhJAar

Nanopixel is de KMO van het Jaar

HOOGLEDE – UNIZO kiest jaarlijks dé KMO van het Jaar en de Beloftevolle KMO van het Jaar in West-Vlaanderen. Na grondige screening door een professionele jury kreeg Nanopixel de titel van KMO van het Jaar en werd Sociale Media Buro uitgeroepen tot de Beloftevolle KMO van het Jaar.

Bij KMO van het Jaar ligt de focus op grote bedrijven met minimum 10 werknemers. Zaakvoerder Dietrich De Blander heeft met Nanopixel een unieke parel uitgebouwd in Roeselare. Het bedrijf, gelokaliseerd in het centrum van West-Vlaanderen, heeft wereldvermaarde knowhow op vlak van augmented- en virtual reality. De Belgische scale-up is marktleider op vlak van 3D visualisaties, interactieve toepassingen en marketing/sales tools voor de vastgoed-, industrie-, en entertainmentsector. Ze nemen West-Vlaanderen mee in het digitale tijdperk.

De KMO van het Jaar 2018 heeft een enorme groei gerealiseerd. Het personeelsbestand verviervoudigde op twee jaar tijd van 14 naar 55 medewerkers die stuk voor stuk experten zijn in hun vakgebied. “Daarnaast hebben ze ook nog een bijzonder groot potentieel om nog verder uit te groeien de komende jaren”, stelde juryvoorzitter Georges Declerck. Nanopixel ontwikkelt high-end, fotorealistische visuele experiences, zoals animatiefilms, 3D visualisaties en zoveel meer. “Met elk project hebben we één doel voor ogen: de limieten van de verbeelding tarten met grensverleggende klantenervaringen die voor een ware beleving zorgen van het product of dienst”, aldus Dietrich De Blander.

De jury was bijzonder lovend over de bedrijfscultuur bij Nanopixel. De Silicon Valley van West-Vlaanderen heeft een niche statement waar ze dagelijks consequent naartoe handelen. Het bedrijf produceert alles in-house en is zo dus op en top Belgisch. Hun kantoor noemen ze ook wel een clubhuis, waar je een restaurant, lounge bar, fitnesszaal en cinema kan vinden die voor alle werknemers vrij te gebruiken zijn. Nieuwe werknemers worden ontvangen met een ‘nanobox’ waar er verschillende Nanopixel gadgets in zitten. Hun office manager wordt eerder aangesproken als happy manager. Een bedrijfscultuur die duidelijk zijn vruchten afwerpt. Door de stijging in omzet, de spectaculaire groei in hun personeelsbestand (in twee jaar tijd groeiden ze van 14 naar 55 werknemers) en de kwaliteit van hun werk zijn ze marktleider in België.

Jong en beloftevol

Sociale Media Buro mag de titel Beloftevolle KMO van het Jaar 2018 mee naar huis nemen. Het bedrijf uit Tielt helpt organisaties hun dienstverlening en communicatie te versterken via sociale media. Ze doen dit door online trainingen en webinars te organiseren, maar komen ook ter plaatse voor sociale media training, coaching en consulting.

Nadja Desmet van Social Media Buro duidt haar bedrijf als volgt: Sociale media is lang niet meer alleen een taak voor zij die de communicatieknoppen bedienen, maar het is een zaak van iedereen binnen de organisatie. Om iedereen hier zo optimaal mogelijk bij te helpen zorgen wij voor tal van online opleidingen. In de voorbije twee jaar volgden medewerkers uit meer dan 1000 organisaties (online) een opleiding sociale media.”