OOSTENDE, WEVELGEM – Belgontrol, dat de luchthavens van Oostende en Wevelgem mee aanstuurt, laat weten dat er opnieuw grote progressie werd gemaakt om het luchtverkeer te optimaliseren. Op beide West-Vlaamse luchthavens wordt de satelliet infrastructuur aangepast aan de moderne noden.
In tegenstelling tot de conventionele navigatie, die gebaseerd is op bakens en Instrument Landing Systems om de vliegtuigen te leiden, maakt de luchtvaartnavigatie van morgen onder andere gebruik van satellietsignalen. Die laatste zogenaamde BNP-technologie is nauwkeurig en verbetert de toegankelijkheid van de luchthavens als de conventionele uitrustingen niet beschikbaar zijn. Zo heeft Belgocontrol onlangs nog een op satellietnavigatie gebaseerde naderingsprocedure gepubliceerd voor baan 19 op Brussels Airport. Sinds maart 2017 bestond die al ook voor andere banen.
Klaar voor de deadline
In het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim legt de Europese Unie het invoeren van op satelliet gebaseerde naderingsprocedures op voor alle landingsbanen tegen 2024. Belgocontrol zal veel vroeger aan de Europese vereisten inzake PBN-procedures moeten beantwoorden, met name vijf jaar vóór de deadline.
Belgocontrol is een autonoom overheidsbedrijf dat werd opgericht in oktober 1998, met als missie de veiligheid van het luchtverkeer in het luchtruim waarvoor België verantwoordelijk is te waarborgen. Zijn activiteitszone strekt zich uit van de grond (op het niveau van de luchthavens van Brussels Airport, Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende) tot op vliegniveau 245 (8.000 meter) boven België. Het verkeersleidingsgebied boven de 8.000 meter behoort tot de bevoegdheid van het luchtverkeersleidingscentrum van Eurocontrol in Maastricht, dat het hoger Belgisch, Luxemburgs, Nederlands en West-Duits luchtruim beheert.