WAREGEM – Op de laatste bijeenkomst van de Essevee Zulte Waregem Business Club -een bijzonder interessant en informeel netwerk- stond één thema centraal: ‘Bedrijven, gezondheid en voeding’. Goedele Adams, kadermedewerker bij Renson en twee jaar terug van de ene dag op de andere getroffen door kanker, kwam er getuigen over wat haar bedrijf (Renson) deed tijdens de behandeling van haar ziekte. Het werd een bijzonder indrukwekkend verhaal. “Het bedrijf en CEO Paul Renson hielpen er mij mee bovenop.”
Springlevend, vol vitaliteit, goedlachs, zo gezond als een visje in het water, pretty woman. Zo ziet de Antwerpse Goedele Adams er vandaag opnieuw uit. Maar ze ging recent door een hel nadat in het najaar van 2015 kanker werd vastgesteld. Ze was toen net een dertiger, had een goede job bij Renson en had ook net een huis gekocht. Het leven lachte haar toe, maar niet dus. “Dan komen allerlei vragen bij je op”, vertelde Goedele Adams tijdens de Essevee Zulte Waregem Business Club. “Het allerbelangrijkste is natuurlijk: hoe kan je hiervan genezen? Maar je denkt ook verder: wat met mijn job en wat zal er nu gebeuren richting klanten? Ik besloot er met volle moed tegenaan te gaan. Naast de behandeling aan zich, koos ik ook zéér radicaal voor een leven waarin sport centraal zou staan. Wie denkt dat sport geen plaats meer heeft in het leven van kankerpatiënten, heeft het fout. Ik ben het mooiste bewijs. Ik had nog nooit op een fiets gezeten maar mits een goede begeleiding reed ik een jaar later met een aantal lotgenoten het volledige parcours van de Ronde van Vlaanderen. Ruim 240 kilometer dus en heuvel op en heuvel af. Experts zegden me dat beweging en sport doen ook positief inwerkt op je lichaam, zelfs tijdens een chemo behandeling. In mei van volgend jaar, en uit dank voor mijn genezing, wil ik samen met lotgenoten en in het kader van ‘Kom op tegen Kanker’ op vier dagen tijd 1.000 kilometer fietsen.Bedoeling is om zo via giften 15.000 euro te verzamelen voor Kom op tegen Kanker.”
De inbreng van de CEO
Goedele was ook erg bekommerd om haar werk. “De eerste gedachte die bij me opkwam was: nu zal ik zeker ook mijn werk verliezen en wat dan?”, aldus een strijdvaardige Goedele Adams. “Maar neen hoor. Ik kreeg bij Renson meteen te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken, mijn stoel bleef vrij voor wanneer ik terugkwam. Ook klanten namen regelmatig contact om te vragen hoe het met me ging. Wat een geruststelling. Het is mijn heiligste overtuiging dat bedrijven hun zieke medewerkers kunnen blijven steunen en zelfs vooruit helpen. Die morele steun is van onschatbare waarde. Ik kreeg om de drie weken bijvoorbeeld een telefoontje van mijn directe leidinggevende Séverine Vandekerckhove. Als klap op de vuurpijl belde CEO Paul Renson me ook al eens om me moed in te spreken. Renson is bij uitstek een sociaal bedrijf, zelf nu het zo groot is geworden. Het kan niet genoeg benadrukt worden dat die morele steun vanuit het eigen bedrijf me mee over de streep heeft getrokken. Laat dit ook een goede raad zijn voor andere bedrijven. En hoeft het gezegd? Nu ik terug aan de slag ben, is mijn motivatie om voor Renson het beste van mezelf te geven nog eens zo groot.”