BRUGGE – De Franse confectieketen Kiabi wil zijn succes in ons land doortrekken met een zesde vestiging in twee jaar tijd. Dit maal is winkelstad bij uitstek Brugge aan de beurt. Dit weekend zwaaien de deuren open. Kiabi heeft de voorbije jaren ook een flinke evolutie -lees upgrading- meegemaakt. “Onze betaalbare gezinsmode valt in de smaak”, vertelt country manager Aalrik van Straten. “Bovendien gaat de shopervaring bij Kiabi verder dan gewoon winkelen. We hebben zelfs iemand specifiek in dienst om de klanttevredenheid te bewaken.”
Op 20 oktober 2016 opende Kiabi zijn allereerste Belgische winkel in Brussel. Al snel volgden vestigingen in Charleroi (2017), Luik (2017), Brussel (2017), Anderlecht (2018) en nu dus ook Brugge, met een pand in de Steenstraat (1.550 m², twee verdiepingen). Aalrik van Straten: “We zijn heel trots om KIABI in Vlaanderen te introduceren. In Brugge nog wel, een stad die doet dromen, die internationaal gekend is en die met haar toeristen toch een venster op de wereld is. We kijken ernaar uit om de 120.000 Bruggelingen extra gezellige momenten van shopplezier aan te reiken.”
Het assortiment van Kiabi is breed, met zacht geprijsde kwaliteitskleding voor het hele gezin: van baby’s en kinderen tot (zwangere) vrouwen en mannen. De shopervaring gaat ook verder dan gewoon winkelen en zet interactieve technologie centraal. Je e-reservatie volgen, de virtuele catalogus doorbladeren, een artikel online reserveren of de stock van een andere winkel raadplegen, het kan allemaal in de Belgische winkels van de Franse groep. “We werken met het model van een hybride winkel die zich vormt naar het gedrag en de wensen van de klanten op lokaal niveau”, zo luidt de redenering.
Gelukkig zijn
In de nieuwe winkel in Brugge worden genoeg kassa’s voorzien om geen tijd te verliezen, alsook opladers voor je smartphone dichtbij de paskamers. In de winkel zal er ook iemand specifiek instaan voor de klanttevredenheid. “Precies omdat geluk en tevredenheid tot de prioriteiten van ons merk behoren”, heet het bij Kiabi. “Onze slogan luidt niet voor niets ‘Geluk staat je zo goed’.”
In aanloop naar de officiële opening op zaterdag 29 september, polste Kiabi bij de Bruggelingen van wat zij het gelukkigst worden. Een dagje shoppen (46%) – bij voorkeur met vriendinnen – haalt het moeiteloos van een dagje wellness (27%) en een romantisch diner (19%). Lingerie kopen maakt het meest gelukkig (32%), gevolgd door kleding in het algemeen (28%) en schoenen (20%). Verder vinden de Bruggelingen een shoppingdag geslaagd als ze een gedroomd kledingstuk op de kop kunnen tikken (31%), als er nog budget overblijft (27%) en… als ze in een kledingmaatje minder passen (15%).
Vaste waarde
Kiabi werd in 1978 opgericht in Noord-Frankrijk en zorgde voor een drastische ommezwaai in de confectiesector door betaalbare mode voor het hele gezin aan te bieden. Met een netwerk van 501 winkels realiseert de groep een omzet van 1,9 miljard euro, goed voor een groei van 4,6% in 2017. De collecties worden ontworpen in Frankrijk door een team van 56 stylisten. Kiabi, de Franse nummer 1 van de confectie, stelt 10.000 mensen te werk in 16 landen.