Van Marcke Caroline Van Marcke 3

Van Marcke steekt de Moerdijk over

KORTRIJK – Van Marcke, de bekende Kortrijkse groothandelaar in sanitairmateriaal, neemt een aandeel in het Nederlandse Sanitairwinkel. Beide partijen maken niet bekend hoe groot de participatie is. Sanitairwinkel is net als Van Marcke zelf een familiebedrijf, wat ongetwijfeld voor een deel de toenadering verklaart. Het heeft vier showrooms in Nederland, een in het Belgische Schoten en een webwinkel, maar is nog in volle expansie.

Sanitairwinkel plant nog dit jaar twee nieuwe winkels te openen in de Benelux, meer bepaald in Alkmaar en Brussel, en wil in de nabije toekomst nog meer winkels openen. Het zocht en vond daarom een strategische partner via de firma Van Marcke. Van Marcke is goed voor een geconsolideerde omzet van 470 miljoen euro, Sanitairwinkel voor 34 miljoen euro.

“Gebruikmakend van elkaars sterke punten kunnen we onze nationale en internationale marktpositie verbeteren, zowel on- als offline”, aldus oprichters Rob en Erik van Laarhoven in een gesprek met de nieuwsbrief RetailDetail. Het duo blijft aan zet als directie, samen met de rest van het huidig managementteam. De Nederlandse sanitairverkoper blijft immers zelfstandig en onafhankelijk opereren. “De stap is vooral bedoeld om elkaar waar nodig te versterken”, heet het aan Nederlandse zijde. “We zijn complementair en allebei marktleider in een specifiek segment, maar we moeten beide het vizier scherp houden op de toekomst en stappen zetten naar meer groei, verdere ontwikkeling en professionalisering.”

‘Hybride’ ontwikkelingen

Voor Van Marcke draagt Sanitairwinkel vooral digitale en omnichannel ervaring bij: “We optimaliseren onze digitale slagkracht dankzij de participatie in Sanitairwinkel”, heet het bij Van Marcke. “Hierdoor surfen we mee op de golf van vernieuwing en kunnen we de digitale trend volgen, zodat we de verwachtingen van de markt kunnen beantwoorden.”

CEO Caroline Van Marcke (zie foto) geeft aan RetailDetail te kennen dat de badkamermarkt verandert: consumenten gaan steeds meer zelf op onderzoek uit via internet of in showrooms, maar ook leveranciers en installatiebedrijven trekken rechtstreeks naar de consument. “Door de krachtenbundeling kunnen we een totaaloplossing bieden en anticiperen op deze ‘hybride’ ontwikkelingen”, zegt ze. “Beide merken, Sanitairwinkel en Van Marcke, zullen naast elkaar bestaan en hun management behouden. Ze zullen twee verschillende types klanten benaderen, de ‘Buy- It-Yourself’ en de ‘Do-It-Yourself’.

Van Marcke heeft roots die teruggaan tot in 1929 en bestaat volgend jaar dus 90 jaar. De hele groep telt intussen 1600 medewerkers (waarvan 1190 in België), 22 toonzalen in België, Luxemburg en Frankrijk en 133 wereldwijde winkels voor professionele klanten. Ze investeerde ook in een revolutionair nieuw distributiecentrum van 80 000 m², pal op de grens tussen Frankrijk en België en langs de E17 autosnelweg.