waregem fly into the zone

Waregemse topbedrijven hebben alternatief voor De Lijn

WAREGEM – Op de eerste officiële dag na de vakantie, om 7 uur ’s morgens, bracht de ‘Shuttle Into The Zone’ bus de eerste pendelaars van het station naar hun werkplaats bij TVH, Renson, Cras en De Brabandere in de industriezone Waregem-Zuid. Het initiatief van vzw industriezone Waregem-Zuid kwam er op vraag van Renson en TVH en wordt mee ondersteund door de Stad Waregem. De nieuwe pendeldienst moet mee het probleem van het dichtslibbende verkeer van en naar de industriezone helpen oplossen.

Vanaf deze week kunnen per rit 90 werknemers uit het bedrijventerrein pendelen tussen het station en hun werkplek. Bij de planning van de uren van de ritten werd vooral rekening gehouden met de aankomst- en vertrekuren van de treinen in combinatie met de werkuren van de geïnteresseerden. De bus zal twee ritten ’s morgens en twee ritten ’s avonds maken met telkens 4 stopplaatsen verspreid binnen de industriezone (TVH, Renson, Cras en De Brabandere). “De ticketprijs wordt bewust laag gehouden”, verduidelijkt Annelies Corne (bedrijvenparkmanager industriezone Waregem-Zuid). “Dat werd mee mogelijk gemaakt door de 10.000 euro steun per jaar van de stad Waregem, in het kader van duurzame mobiliteitsmaatregelen. Op de buitenzijde van de bus is publiciteitsruimte voorzien die kan gehuurd worden en de bus zal bovendien ook kunnen ingezet worden voor andere evenementen.”
Tickets zijn beschikbaar via de Olympus Mobility app. Geïnteresseerde bedrijven ontvangen een login en pincode waarmee kandidaat-pendelaars onder hun werknemers de ticketapp kunnen downloaden op hun smartphone.
Omwille van de ligging van de bedrijven langs de E17 vormt de industriezone geografisch een langwerpige uitgestrekte zone, waar de bestaande bushaltes – aan de uiteinden van het terrein en dus buiten wandelafstand – vaak geen uitkomst bieden. Met het station op amper 4,4 km afstand, is dat een gemiste kans om het bedrijventerrein te ontlasten van het drukke autoverkeer. “Meerdere jaren aandringen bij De Lijn voor een betere bevloeiing per bus binnen de zone leverde helaas niets op, en dus namen we het heft in eigen handen,” aldus nog Annelies Corne.