HARELBEKE – De familie Claes, eigenaars van de retailgroep JBC, heeft een participatie genomen in start-up Washcot van Isabel Lambert en haar man David Vandenbogaerde. Washcot, opgericht in 2015, is het enige bedrijf in Vlaanderen dat wasbare luiers op de markt brengt, een formule die aanslaat maar nog veel groeipotentieel heeft.
JBC stapt in Washcot onder de vorm van een kapitaalsverhoging. Alle partijen houden de vingers op de lippen over de verhoudingen in de nieuwe structuur. Vast staat dat de oprichters -David Vandenbogaerde en Isabel Lambert- de meerderheid behouden. Om de groei in goede banen te leiden was vers kapitaal nodig en dan kan de uitgebreide expertise van JBC goed van pas komen. Het duo Vandenbogaerde-Lambert wil, om de groei in goede banen te leiden, een nieuwe en grotere vestiging openen in 2019, waar ook automatisering centraal staat. Voor Bart en Ann Claes is het de eerste maal dat zij participeren in een start-up.
JBC (221 miljoen euro omzet) is met 132 winkels in België en Luxemburg geen kleintje. Via deze winkels zal ook de Washcot-formule worden aangeboden aan klanten van de retailgroep. Zowel Washcot als JBC bewerken dezelfde doelgroep van klanten: jonge gezinnen met peuters. Nichebedrijf Washcot werd kort na zijn oprichting al uitgeroepen tot meest beloftevolle start-up van de regio rond Kortrijk.