Howest forbes

Amerikaanse blad Forbes vol lof over Howest

KORTRIJK – De voorbije week kreeg Howest het bezoek van Tom Vander Ark, ondernemer en ook journalist voor het beroemd en gereputeerde Amerikaanse zakenblad Forbes. Forbes looft Howest en haar opleidingen Industrieel Productontwerpen en Digital Arts and Entertainment alsook MyMachine. De titel boven het artikel zegt al veel: ‘The best thing since French fries’.

Tom Vander Ark was in België op uitnodiging van de MyMachine Global Foundation, opgericht door Piet Grymonprez (Howest), Filip Meuris (Leiedal) en Jan Despiegelaere (Streekfonds). Dat MyMachine al wereldwijd de aandacht trekt is al langer bekend.  Het concept MyMachine probeert creatieve jongeren als het ware spelenderwijs aan te zetten tot ondernemerschap.
Tom Vander Ark is niet van de minste. Voorheen was hij de eerste executive director education van de Bill and Melinda Gates Foundation. De Bill & Melinda Gates foundation is de grootste foundation wereldwijd dat is opgericht met kapitaal van onder meer Bill Gates (mede-oprichter van het bedrijf Microsoft) en Warren Buffet (zakenman en investeerder). Vander Ark is ook de best-selling auteur van diverse boeken over onderwijs, economie en artificiële intelligentie en leidt het bedrijf Getting Smart dat zich toespitst op de toekomst van het onderwijs. Hij schrijft daarnaast ook bijdragen voor Forbes, het Amerikaanse zakenblad dat sinds 1917 verschijnt, 115 miljoen lezers per maand bereikt en ook bekend staat omwille van zijn jaarlijkse ranking van de rijksten der aarde.

Praktijkervaring op niveau

Vander Ark raakte naar eigen zeggen onder de indruk van de manier van werken van Howest en looft vooral de heel praktijkgerichte benadering van de hogeschool. Studenten moeten hard werken, maar dat in erg nauwe samenspraak met het nationale en internationale bedrijfsleven. Die context levert de studenten van Howest praktijkervaring op van erg hoog niveau. Dat levert hen enorme groeikansen en jobopportuniteiten. Design Thinking wordt bij Howest volgens Forbes in zijn meest zuivere vorm benaderd. Het artikel is voor Howest een zoveelste internationale erkenning van de onderwijsbenadering van Howest en tevens een stimulans om op dezelfde manier verder te gaan.