Bouten Pieterjan

Pieterjan Bouten doet het nog maar eens

BRUGGE – Bruggeling Pieterjan Bouten heeft zijn handtekening gezet onder de grootste overname in het zevenjarig bestaan van zijn bedrijf Showpad. Hij haalt daarvoor 50 miljoen dollar boven voor LearnCore. Dat bedrag is equivalent aan de omzet die Showpad momenteel draait. De deal wordt mee gefinancierd dankzij 33 miljoen dollar vers kapitaal die Bouten uit de markt wist te halen.

Softwareplatform Showpad met hoofdkantoor in Gent, San Francisco en Chicago, neemt het Amerikaanse Learncore over voor 50 miljoen dollar. Door de overname worden de training- en coachingsoftware van LearnCore toegevoegd aan het content- en salesplatform van Showpad. Het is al de vijfde overname voor de scale-up van Bouten en zijn kompaan Louis Jonckheere.

Met LearnCore zal Showpad het eerste geïntegreerde platform aanbieden dat het volledige verkoopsproces optimaliseert: van het organiseren en aanbieden van alle sales- en marketingcontent, de training en begeleiding van de verkopers tot de analyse van alle klantinteracties.

“Het uiteindelijke doel is om de ervaring voor zowel koper als verkoper verder te verbeteren en salesteams zo succesvoller te maken”, aldus Pieterjan Bouten, CEO en medeoprichter van Showpad. “Met deze acquisitie bevestigt Showpad zijn voortrekkersrol in de markt en biedt het een geïntegreerde oplossing voor B2B sales- en marketingteams die momenteel toepassingen van verschillende leveranciers moeten aanschaffen.”

Sales training en coaching cruciaal

Een superieure ervaring voor de koper hangt voor veel bedrijven sterk af van de waarde die een verkoper kan toevoegen voor, tijdens en na het salesgesprek. “LearnCore ondersteunt salesteams met moderne training en coaching software, zodat zij de kennis en vaardigheden opbouwen om betere conversaties te hebben met hun klanten”, aldus Vishal Shah, CEO van LearnCore.

“Als klant van zowel Showpad als LearnCore is het duidelijk dat deze acquisitie groter is dan de som van de delen”, aldus Russell Wurth, vice president Solutions Management bij Optiv. “Als deze oplossingen binnen één enkel platform samenkomen, dan biedt dit het salesteam en de klanten van Optiv een nóg betere ervaring, want zij verwachten dat ons verkoopsteam altijd de expert is en op de hoogte blijft van de nieuwste trends in onze industrie.”

Gestage groei

De acquisitie ligt in lijn met de gestage groei van Showpad. Zo breidde het bedrijf recent haar activiteiten uit met nieuwe kantoren in Amsterdam, München en Chicago. Daarnaast heeft het eind vorig jaar Jason Holmes, voormalig COO van Marketo, aangenomen als president en COO. Het gecombineerde bedrijf heeft wereldwijd 350 personeelsleden en de verwachting is dat de omzet in 2018 met 100 procent zal stijgen. Binnen drie jaar mikt Showpad op 100 miljoen euro omzet. Nu is dat 50 miljoen dollar. LearnCore versterkt ook het steeds groter wordende portfolio van Showpad met klanten die overal ter wereld actief zijn, zoals Verizon, Box en RSA Security.