Duaal leren_bezoek Crevits_2

Voka en VIVES promoten duaal leren

ZEDELGEM – Deze week was minister van Onderwijs Hilde Crevits op bedrijfsbezoek bij CNH, één van de pioniers inzake duaal leren. Tot op heden werd duaal leren enkel toegepast in het secundair onderwijs. Op initiatief van Voka West-Vlaanderen en Hogeschool VIVES werd het concept van duaal leren ook – als pilootproject bij CNH- uitgerold in het hoger onderwijs.

Nu deze pilootfase is afgerond, wordt er samen met Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gekeken naar de mogelijkheden om duaal leren ook in het hoger onderwijs verder uit te rollen. Duaal leren wordt onder meer door Voka gezien als een belangrijk antwoord om de krapte in de arbeidsmarkt weg te werken. “Er is een sterke wil en vraag vanuit de bedrijven naar een intensievere samenwerking met de onderwijsinstellingen”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “De West-Vlaamse bedrijven hebben een prangende behoefte aan hoogopgeleide technische profielen, maar daaraan is in onze provincie een nijpend tekort.”

Cijfers tonen aan dat de arbeidsmarktkrapte zich het sterkst manifesteert in West-Vlaanderen. Per vacature zijn er slechts 1,43 werkzoekenden beschikbaar. In deze context bracht Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een bezoek aan CNH Industrial in Zedelgem om te praten over de toekomst van duaal leren in het hoger onderwijs. “Onderwijs is de innovatie van de toekomst”, aldus Crevits. “Daarom hebben bedrijven en onderwijs nood aan wederzijds vertrouwen. Samen moeten we de handen in elkaar slaan, voor alle mogelijke opleidingen.”

Bedrijven en onderwijs in dialoog

Het pilootproject duaal leren in het hoger onderwijs is zopas afgerond. Tijdens de aanwezigheid van minister Crevits gaven stagiairs hoger onderwijs een toelichting over hun ervaring op de werkvloer. Daarnaast kregen de aanwezige bedrijven TE Connectivity, CNH Industrial, Dupont, Daikin Europe, Advionics en Hogeschool VIVES de kans om hun visie en vragen te delen met minister Crevits tijdens een rondetafelgesprek. Algemeen kan geconcludeerd worden dat alle betrokken partijen tevreden zijn over de bereikte resultaten. Zowel de ondernemers, de onderwijsinstellingen, als de studenten zijn echter vragende partij om het duaal leren verder uit te rollen, ook in andere opleidingsjaren en studierichtingen.

Ook vanuit VIVES wordt duaal leren zeker aangemoedigd. “VIVES is een hogeschool waar werkveld en maatschappij integraal deel uitmaken van de leeromgeving”, aldus Isabel Vanslembrouck, studiegebied directeur industriële wetenschappen en technologie van VIVES. We willen dan ook zeker een goed onderbouwde visie op werkplekleren en duaal leren verder helpen uitrollen.