Waregem industriezone zuid

Industriezone Waregem-Zuid lanceert ‘Shuttle into the zone’

WAREGEM – Vanaf september kunnen werknemers van de industriezone Waregem Zuid een beroep doen op een shuttlebus van het station naar hun werkplek en terug. Het initiatief van ‘vzw industriezone Waregem Zuid’ komt er op vraag van de bedrijven zelf en naar aanleiding van een enquête onder de werknemers die duidelijk de nood aan een degelijke shuttledienst blootlegde. TVH en Renson waren vragende partij. De Lijn bleef vier jaar doof voor het verzoek van de bedrijfswereld. De Waregemse bedrijven namen dan maar zelf initiatief.  

Als 2 grootste werkgevers wilden TVH en Renson graag een eigen busverbinding voor hun medewerkers van en naar het station van Waregem. De suggestie wekte meteen ook interesse op bij andere bedrijven, zo bleek uit een bevraging. Omwille van de ligging van de bedrijven langs de E17 vormt de industriezone geografisch een langwerpige uitgestrekte zone, waar de bestaande bushaltes – aan de uiteinden van het terrein en dus buiten wandelafstand – vaak geen uitkomst bieden. Met het station op amper 4,4 km afstand, is dat een gemiste kans om het bedrijventerrein te ontlasten van het drukke autoverkeer. “Meerdere jaren aandringen bij De Lijn voor een betere bevloeiing per bus binnen de zone leverde helaas niets op, en dus namen we het heft in eigen handen,” aldus Annelies Corne (bedrijvenparkmanager industriezone Waregem Zuid).

Dienst op maat voor groeibedrijven 

Op de industriezone Waregem Zuid (Flanders Field, Vijverdam én Brabantstraat) zijn in totaal 58 bedrijven gevestigd die samen ongeveer 5000 mensen te werk stellen. De zone is gekenmerkt door dynamisme en groei in omzet en tewerkstelling en nieuwe projecten zoals ION en 17 West zorgen voor nog eens extra stijgende druk op de mobiliteit.
Stad Waregem ondersteunt dienstverlening op maat van bedrijven. Deze bus shuttledienst – in samenwerking met Bussen Parmentier – is daar één van. Vanaf 3 september kunnen per rit 90 werknemers uit het bedrijventerrein pendelen tussen het station en hun werkplek. Bij de planning van de uren van de ritten werd vooral rekening gehouden met de aankomst- en vertrekuren van de treinen in combinatie met de werkuren van de geïnteresseerden. De bus zal twee ritten ’s morgens en twee ritten ’s avonds maken met telkens 4 stopplaatsen verspreid binnen de industriezone (TVH, Renson, Cras en De Brabandere).

Milieuvriendelijke oplossing

Met het initiatief is er vanaf september sprake van een vermindering van de CO2-uitstoot met maar liefst 95.700 kg per jaar, een zegen voor de omgeving. Maar daar stopt het niet bij, want de initiatiefnemers hopen tegen de zomer van 2019 de dieselbus te kunnen vervangen door een elektrisch exemplaar. Groeien met een milieuvriendelijk imago, heet dat dan.

Lees ook

  • VZW
    04/11/2024
    Vzw Parochiecentrum Sint-laurentius Betekom
    Begijnendijk
  • BV
    04/11/2024
    Bouts Renov
    Wezembeek-oppem
  • VZW
    04/11/2024
    Invirtus
    Hasselt