Unizo Crevits groepsfoto

Unizo West-Vlaanderen wil band met onderwijswereld aanhalen

TORHOUT – Unizo West-Vlaanderen wil de brug tussen het ondernemen en de onderwijswereld steviger maken. Om de kmo’s ter wille te zijn. In een open debat met minister van Onderwijs Hilde Crevits zocht Unizo-voorman Frederik Serruys naar een betere samenwerking. de onderwijskoepels en de provincie West-Vlaanderen namen ook deel aan de dialoog. Aan minister van Onderwijs Hilde Crevits werden drie thema’s voorgelegd: levenslang leren, promotie van het en duaal leren. 

Levenslang leren? Permanente vorming? Een noodzaak? “Jawel”, aldus Hilde Crevits. “Maar laat ons één iets vooral niet vergeten: een diploma behalen is nog altijd de eerste en noodzakelijke voorwaarde. Al volstaat een diploma op zich niet langer om in deze  zeer snel veranderende omgeving aan de slag te gaan. Levenslang leren is een opgave voor iedereen: voor de jongeren, de leerkracht als de professionals. Vlaanderen scoort vandaag echter slecht op vlak van levenslang leren.”

Minister Crevits en minister Muyters stellen momenteel samen een databank op waarbij jongeren zonder diploma (ongeveer een à 2 op 10) geregistreerd worden om vervolgens te zien wie zich aanbiedt bij de VDAB.

Bedrijfsleiders halen jongeren van de schoolbanken

Er heerst een arbeidskrapte op de arbeidsmarkt, dat is algemeen bekend. “Je kan de bedrijfsleiders niet verwijten dat ze jongeren van de schoolbanken halen”, aldus minister Crevits. “Het onderwijs heeft als doel om jongeren naar het werkveld toe te leiden als werknemer of ondernemer maar ook om hun persoonlijkheid te vormen. Het onderwijs moet jongeren weerbaar maken en ook de attitude wint aan belang. De onderwijswereld en het bedrijfsleven hebben wat dat betreft een gezamenlijke missie.”

Volgens Hilde Crevits is de flexibiliteit die vandaag verwacht wordt van een leerkracht in niets meer te vergelijken met vroeger. “Er is veel meer maatwerk nodig en oog voor de individuele ontwikkelingskansen van de leerling”, aldus de West-Vlaamse minister. “Het kan in dat opzicht interessant zijn dat ondernemers in de Raad van Bestuur zetelen van een school, om zo veel meer de link te leggen met het bedrijfsleven.” Frederik Serruys ging graag in op die suggestie en ziet geen problemen: Ondernemers zijn immers per definitie erg sociaal”, aldus Serruys. “Alles wat kan helpen om jongeren beter voor te bereiden op het bedrijfsleven, is een goede zaak.”

Duaal leren

Het van jongsaf aan jongeren op de werkvloer brengen, heeft tal van voordelen. “Onderschat ook niet de waardering die jongeren voelen als 50 plussers op hun beurt aangeven dat ze ook zelf leren van deze jongeren”, aldus Crevits. “Bovendien leer je zoveel zaken op de werkvloer die je niet in school kan leren. Dit zijn positieve effecten van duaal leren. Bedrijfservaringen zijn positief.”

Het duaal leren is gestemd in het parlement, iedereen ziet hier de meerwaarde van in. 500 scholen zullen volgend schooljaar deelnemen aan het duaal leren, maar het mag ook allemaal wat meer zijn. Veel bedrijven hebben zich kandidaat gesteld als leerwerkplek. Frederik Serruys gaf aan dat ondernemers moeten gecoacht worden om deze rol op te nemen, zonder teveel administratieve rompslomp te creëren. Volgens Crevits moeten alle sectoren de kans krijgen om zelf opleidingsvormingen te geven.

Een lans breken voor STEM-onderwijs

Vandaag de dag is er een ongelofelijke nood aan goede STEM profielen: wetenschap, techniek, chemie, … De instroom is niet slechter geworden. Ouders spelen een cruciale rol als het STEM gaat. Binnenkort start de Minister een communicatiecampagne met rolmodellen waarbij STEM gekoppeld wordt aan duaal leren. STEM betekent de integratie van wiskunde, fysica, scheikunde, en dit over de vakken heen. Net zoals wanneer je in een bedrijf gaat werken, waar je tevens over de vakken en afdelingen heen moet werken.

Een heel mooi project is volgens Frederik Serruys de leeronderneming van UNIZO Onderwijs & Ondernemen waar leerlingen met hun klas binnen een veilig kader heel wat ondernemende skills kunnen uitwerken en dit via leren door te doen. Frederik Serruys drong aan om in het secundair onderwijs ook een opleiding of eindtermen ‘ondernemen’ in te lassen.