ZWEVEGEM – Het Zwevegemse familiebedrijf Fomeco heeft een master contract op zak. Het mag uitlaatbuizen voor vrachtwagens leveren aan het machtigde Duitse concern Daimler-Benz. Of hoe een West-Vlaamse kmo kan uitmunten in innovatie.
“Na 1 jaar van intense contacten, heeft Daimler zeer recent beslist om voor het nieuwe model uitlaatbuizen van hun Mercedes Actros vrachtwagens, 100 procent te kiezen voor Fomeco.” Aan het woord is een terecht fiere Vincent Bayart, CEO van Fomeco. Het project zal aanvangen in 2019 en dit voor een periode van 6 jaar met een totale omzet van meer dan 30 miljoen euro. Vanaf 2020 zal het mega-order een extra jaaromzet genereren van ongeveer 7 miljoen euro. Hiermee wordt Daimler in één klap één van de grootste klanten van Fomeco, samen met de Volvo Groep (Volvo & Renault), de Paccar Groep (Daf & Leyland) en de VW groep (Scania & Man).
Na het record jaar 2017, waarbij Fomeco voor het eerst in zijn bestaan de kaap van 20 miljoen euro jaaromzet heeft overschreden, betekent dit order een nieuwe en significante stap in het succes- en het groeiverhaal van de producent van diverse buisproducten voor vrachtwagens, bussen en ‘offroad’ voertuigen. Met dit order zal in 2020 vermoedelijk de kaap van 30 miljoen euro jaaromzet overschreden worden, wat zou gelijkstaan voor een groei van meer dan 50 procent op slechts 3 jaar tijd.
Lokale verankering
De productie zal hoofdzakelijk plaatsvinden in de vestiging van Zwevegem, ondersteund door de dochteronderneming Fomeco Hydroforming in Roermond (Nederland). Fomeco do Brasil dingt momenteel nog mee voor het order voor de Latijns-Amerikaanse markt. Vanuit Zwevegem zal Daimler Worth in Duitsland en Daimler Aksaray in Turkije direct op de assemblage lijn beleverd worden. Om dit mega order te realiseren, zal het huidige investeringsbudget verdubbeld worden naar 5 miljoen euro.
Ook de lopende aanwervingscampagne in Fomeco wordt verder uitgebreid. Bovenop de huidige 30 vacatures, zullen er de komende weken en maanden nog 20 extra vacatures bijkomen. Fomeco zoekt onder meer operatoren en instellers in een tweeploegenstelsel, alsook onderhoudstechnici, ingenieurs en teamcoaches.