Vallen en weer opstaan, Loes Hostens heeft het in het voorbije jaar ettelijke keren gedaan. Eerst was er het overlijden van haar man Geert Coussement, daarna kwam de vraag wat er moest gebeuren met Mazout Service, de brandstoffenhandel die ze tien jaar lang samen hadden gerund. Verkopen was ongetwijfeld de makkelijkste keuze, maar Loes zette moedig door. “Ik ben enorm tevreden dat ik die keuze heb gemaakt. Ondertussen heb ik de ondernemersmicrobe helemaal te pakken.”
Wat heeft je overtuigd om door te gaan?
“Ik vond dat ik dat aan onze bedienden en chauffeurs verschuldigd was. De hersentumor bij Geert is in 2015 vastgesteld, hij overleed eind 2016. In die moeilijke periode hebben onze medewerkers het beste van zichzelf gegeven om Mazout Service draaiende te houden. Ze hebben prachtig werk geleverd. Dat kon ik toch niet zomaar opgeven? Kort voor Geerts overlijden heb ik interimmanager Lieve Theys van CET motoren aangesteld om het team te helpen sturen. Zij kende de stiel niet en toch heeft ze dat voortreffelijk gedaan. Dat heeft me vertrouwen gegeven. Ik begreep dat het niet nodig was om alles te weten, dat ik me ook kon laten adviseren. Lieve ondersteunt me ondertussen nog altijd. Heel handig dat ik met haar kan sparren.”
Mazout verkopen is niet meteen een booming business. Waar ligt de groei?
“Het klopt dat dit geen evidente markt is. Wij verkopen zowel aan bedrijven als particulieren. Die laatsten zijn heel trouw, maar die bestellen natuurlijk niet de grote hoeveelheden. Wij maken onze groei vooral door overnames. Sinds de start in 2006 hebben wij tien bedrijven overgekocht, allemaal in de regio Zuid-West-Vlaanderen, Henegouwen en Zuid-Oost-Vlaanderen. Dat blijft voor de toekomst de strategie. Ik blijf speuren naar potentiële overnames. En ik hou in de gaten of er nieuwe producten op de markt verschijnen die ons aanbod kunnen versterken. Zo verkopen we nu ook AdBlue, een additief dat de stikstofuitstoot van diesel beperkt.”
Hoe zit het met innovatie? Zie je nog mogelijkheden om efficiënter te werken?
“Bij onze grotere klanten zijn we begonnen met de installatie van telemetriesystemen. Op die manier moeten ze de stand van de tank zelf niet meer in de gaten houden en kunnen wij onze tankrondes perfect plannen. We zijn hiermee gestart omdat we vaststelden dat steeds meer klanten pas belden wanneer hun tank al effectief leeg was. Het gebeurde daardoor dat we soms twee keer per dag naar dezelfde regio moesten rijden. Zonde.”
Je hebt de ondernemersmicrobe duidelijk beet. Vertel, wat spreekt je zo aan?
“Het is nooit mijn ambitie of droom geweest om ondernemer te worden. Dat was meer iets voor Geert, die in een gezin van ondernemers was opgegroeid. Nu het lot mij in die positie gedwongen heeft, moet ik inderdaad toegeven dat het me bevalt. Het is fijn om met veel verschillende dingen bezig te zijn, een team aan te sturen en samen eenzelfde doel na te streven. We zijn nu bijvoorbeeld hard aan onze communicatie aan het werken, via onder meer een nieuwe website en Facebook- en LinkedIn-pagina. Bedoeling is ook om ons nieuwe 0800-nummer verder te promoten. Dat is iets wat ik nog samen met Geert besproken heb.”
Hoe wil je verder groeien als ondernemer?
“Op mijn verjaardag vorig jaar had Geert mij een Plato-opleiding (bij Voka, nvdr) cadeau gedaan. Om me als ondernemer een duwtje in de rug te geven, denk ik. Het bijzondere van dat netwerk is dat je samen met de andere ondernemers bepaalt waarover de opleiding zal gaan, je ervaringen kunt uitwisselen en een uitgebreider netwerk krijgt. Ondertussen ben ik zelfs genomineerd voor het Plato-ambassadeurschap 2018, een titel die ik natuurlijk graag zou winnen. Ik denk dat mijn verhaal inspirerend kan zijn voor andere ondernemers die met verlies te maken krijgen. Mijn boodschap voor hen is dat het mogelijk is om er sterker uit te komen.”