Sylvie Becaus (algemeen directeur van de Zeebrugse Visveiling en van Food Logistics) is één van de gastsprekers op Made in Live West-Vlaanderen, gepland voor donderdag 23 november. Wie is ze, wat doet ze en hoe denkt ze over ondernemerschap?
-Waarom heb je gekozen voor het familiebedrijf?
-Sylvie Becaus: Ik kreeg op mijn dertigste de opportuniteit om een logistiek platform te ontwikkelen onder de vleugels van de familiale groep. Het was niet alleen een gigantische uitdaging, maar het was ook een betere fit met mijn karakter dan te werken bij een grote multinational. In 2009 werd in Zeebrugge Food Logistics opgericht als logistiek voedingsplatform in de haven van Zeebrugge. Sinds 1 januari ben ik algemeen directeur van de Vlaamse Visveiling en van Zeebrugge Food Logistics.
-Welke doelen staan bovenaan jouw prioriteitenlijst in 2018?
-Sylvie Becaus: De verdere ontwikkeling van activiteiten met toegevoegde waarde voor Zeebrugge Food Logistics. Daarnaast ook het stabiliseren en optimaliseren van de aanvoer van vis op onze markten zodat een goede markt met voldoende volume en met de juiste kopers op elk moment in stand kan gehouden worden.
-Hoe vind jij de juiste balans tussen werk en privé?
-Sylvie Becaus: Op het werk ben ik 100 procent met het werk bezig, maar eenmaal thuis probeer ik volledig af te schakelen. Ook de weekends probeer ik in de mate van het mogelijke vrij te houden.
-Wat motiveert u in de functie als CEO?
-Sylvie Becaus: Projecten gerealiseerd zien worden met tevreden klanten en werknemers.
-Wat zijn de grote uitdagingen in de visindustrie?
-Sylvie Becaus: In de visserijsector zijn er voldoende uitdagingen, maar enkele steken er toch bovenuit. Zoals de samenwerking van de volledige sector -zowel op zee als op land- om de wilde noordzeevis te promoten en de aanlandingen in de Belgische havens op peil te houden. Het is ook zaak om de sector na de BREXIT en de invoering van de aanlandingsplicht werkbaar en leefbaar te houden. Een gelijk speelveld creëren tussen de verschillende landen lijkt me een must zodat een eerlijke concurrentie kan spelen. Tot slot: het beroep van visser en het uitbaten van boten opnieuw aantrekkelijk maken voor de vissers en de investeerders.
-Hoe sta jij je mannetje in deze mannenwereld?
-Sylvie Becaus: Ik heb me nooit veel vragen gesteld bij mannen- of vrouwenwereld. Over het algemeen probeer ik me te omringen met mensen met een rijke ervaring in de sectoren waarin ik actief ben. Een open communicatie met de werknemers en klanten neemt eventuele verdere barrières weg. Over het algemeen laat ik me niet al te snel omverblazen in een mannenrijke omgeving. Ik zweer bij het motto: “Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe.” Dit is volgens mij een stuk belangrijker dan het man of vrouw zijn.
-Welke tip wil jij de West-Vlaamse ondernemers meegeven?
-Sylvie Becaus: Het is belangrijk te communiceren, zowel met de klanten, de leveranciers als de eigen werknemers. Vele opportuniteiten worden pas ontdekt na een goed gesprek.