Bij de start van zijn bedrijf Mobima had Bert Demeulemeester het over een soort van “evangelische roeping”. In juni 2013 merkte hij tijdens een rondreis in China (met Howest & Unizo) taxi’s op waarbij op het dak een beeldscherm staat met bewegende reclame. Het was de aanzet tot zijn Harelbeekse start-up Mobima. De grote digitale beeldschermen van Mobima doen het kennelijk bijzonder goed, en dat niet alleen in eigen land. Zelfs het grote FC Barcelona ontdekte de weg naar Harelbeke. In de fanshop op de Barcelonese Rambla pakte de wereldwijd bekende voetbalclub recent uit met een zogenaamde “WAYO”. De WAYO wordt door Mobima uit Australië geïmporteerd, een mini-versie van het basisproduct, maar dan met kleinere afmetingen. De WAYO dient voor voor binnen- en buitengebruik, werkt op batterijen en heeft meer dan 14 uur autonomie. Bert Demeulemeester hoopt nu dat FC Barcelona dienst zal doen als springplank. In Spanje lopen er nu onderhandelingen met enkele grote ketens zoals Mango, de Catalaanse retailketen Condis en Caprabo.
Mobima is inmiddels bijna vier jaar aan de slag. Winkels, shoppingcentra, seminariecentra, events of bedrijven maken gebruik van de opstaande beeldschermen die ogen als een uit de kluiten gewassen smartphone maar dan op sokkel. De software wordt nu in eigen regio geschreven, kwestie van de onafhankelijkheid te bewaren. Bert Demeulemeester ervaart vanuit de markt meer en meer belangstelling voor zijn aanbod. Zelfs grote multinationals of banken kwamen al in Harelbeke aankloppen. De eigen marketing wordt gevoerd via de sociale media, partnerships en netwerking. “In het kader van de slogan Digitaal is het nieuwe normaal (Peter Hinssen) vormt Mobima wat analoog was om tot digitaal,” aldus Demeulemeester.
Met zijn digitaal aanbod probeert Mobima de marketingwereld te inspireren en ook meer. Mobima heeft zijn kantoor in het vrij unieke Harelbeekse kmo-verzamelgebouw Stede 51.