Uit een in Frankrijk gepubliceerde studie blijkt dat Auchan Roncq dé belangrijkste hypermarché is van le Nord. Het wist zijn collega Englos van de troon te stoten op het vlak van omzet. Volgens Philippe Laurent, die Auchan Roncq onder zijn hoede heeft, zijn er verschillende verklaringen voor het succes. Hij verwijst onder meer naar de heraanleg van de parking zone die een veel betere doorstroming van het cliënteel meebrengt. Ook het “Belgische fenomeen” herstelt zich nu. Na de aanslagen van 22 maart en de ellenlange files aan de grensovergang, bleven veel West-Vlamingen en Walen tijdelijk weg uit Roncq. Nu hebben zij hun winkelgewoontes terug opgenomen en vinden ze voor hun aankopen opnieuw vlotjes de weg over de grens.
Spijts zijn indrukwekkend aanbod en dito omzet (liefst 233 miljoen op jaarbasis), doet Auchan Roncq het niet zo goed als de resultaten worden bekeken. Voor het vijfde jaar op rij maakt de ook bij West-Vlaamse shoppers wel bekende hypermarché verlies. Gespreid over vijf jaar zou Auchan Roncq liefst 32 miljoen euro in het rood zijn gedoken. Het verlies in 2016 liep wel minder hoog op dan in de jaren voordien. Overigens beleven alle Franse hypermarchés bijzonder moeilijke tijden op hun balans. Auchan Roncq is wat dat betreft lang geen uitzondering. De Franse senioren zouden meer en meer de voorkeur geven aan de buurtwinkels om de hoek, luidt de officiêle verklaring.