Het beursgenoteerde Roularta Media Group (Roeselare) presenteerde naar eigen zeggen stijgende EBITDA-cijfers en een sterkere balans, en dit niettegenstaande belangrijke lanceringskosten in tal van digitale initiatieven en spijts de aanhoudende druk op de reclamemarkt. De 360°-strategie van Roularta Media Group (RMG) werpt duidelijk haar vruchten af, aldus het officiële persbericht. RMG is omnipresent op tv, radio, in print en digitaal. Dat leidde naar een lichte stijging van de gecombineerde omzet (inclusief dus joint ventures) van +1,1 procent tot 476,4 miljoen euro en een beperkte daling van de geconsolideerde omzet (exclusief joint ventures) van bijna 5 (-4,7 procent) tot 276,5 miljoen euro. Ook de netto winst daalde. Op de beurs toonden de beleggers zich diep ontgoocheld over de dalende omzet en winst en ze stuurden het aandeel flink naar beneden. Vrijdag kelderde het aandeel met liefst 6,54 procent tot 27,01 euro.
RMG heeft het vooral flink te verduren in de afdeling “print”. In televisie worden heel wat beter resultaten voorgelegd. Xavier Bouckaert, CEO en schoonzoon van Rik De Nolf, hoopt dat de inkomsten uit de lezersmarkt dit jaar op zijn minst stabiel zullen blijven. Maar het blijft moeilijk voorspellingen te maken. Dat geldt ook voor het tv-landschap. Roularta is onder meer mede aandeelhouder van VTM en eigenaar van Kanaal Z. Bouckaert zegt dat hij Roularta verder wil blijven aansporen in de digitale markt. Xavier Bouckaert, jurist qua vorming, nam in 2016 de operationele fakkel over van zijn schoonvader die doorschoof naar het niveau van voorzitter van de raad van bestuur.