mailingman-groepsfoto-officieel_klein

De Mailingman “talk of town” in Heule

mailingman-groepsfoto-officieel_kleinDe Mailingman viert een kwarteeuw succesvol én maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat is de voorbije dagen niet ongemerkt voorbijgegaan in de thuisbasis Heule. Het siert het bedrijf dat het daarbij alle  stakeholders wist te betrekken: van klanten en leveranciers over jeugdbewegingen en sportclubs tot familieleden en buren. De Mailingman bestaat sinds 1991 en helpt sindsdien tal van binnenlandse en buitenlandse bedrijven met hun mailings en ander postverkeer. Kleine, middelgrote én grote ondernemingen. Zendingen naar binnen- of buitenland, brieven of pakjes, standaard of veeleer buitengewoon. “Het goede nieuws van alle klanten goed uitdragen, daar staat het team van Mailingman al 25 jaar garant voor,” aldus de hyper dynamische en sociale zaakvoerder Stan Callens. “Al die tijd hebben we dat gedaan met evenveel goesting en gedrevenheid. Op tijd en met heel veel respect: voor hun klanten, hun collega’s, de natuur.”

Kortrijkzaan Stan Callens was vroeg in zijn carrière actief in de automobielsector. Naast zijn kerntaken als verkoper, kreeg hij er de verantwoordelijkheid over “de post”. Al snel rees een pertinente vraag: “Bestaat er geen idioot die zich daar professioneel mee bezighoudt?”. Op 1 september 1991 besloot Stan Callens, zélf die idioot te worden en startte hij “De Mailingman” op in bijberoep. We zijn ondertussen 25 jaar verder en de kmo groeide zienderogen. Vandaag bedient De Mailingman bijna 2.500 klanten in België, Nederland en Frankrijk. Het team werkt per maand gemiddeld 225 dossiers af, goed voor een maandelijks volume van 1.000.000 (één miljoen) poststukken. “Was je daar 25 jaar geleden mee afgekomen, dan had ik er wellicht eens goed om gelachen,” aldus Stan Callens.

In dit jubileumjaar komt De Mailingman zelf nog met opvallend nieuws: de kmo breidt uit en wil daarom tegen 2018 een nieuwe site openen op de industriezone Noord 2. De voorbije dagen vierde Callens de verjaardag van zijn bedrijf op een bijzondere manier: in enkele Heulse cafés trakteerde hij, zolang de voorraad strekte, met een of meerdere consumpties aan alle stakeholders. “Heule is om verschillende redenen een fantastische plek om te ondernemen,” aldus Stan Callens. “Een bruisende gemeente, barstensvol bloeiende verenigingen en toffe initiatieven. Altijd bewogen en altijd in beweging.“ De Mailingman neemt daarom ook actief deel aan het lokale gemeenteleven. Een plaatselijke scoutsfuif? Het toneel? Voetbal op groot scherm? Allerlei zaken die door gedreven mensen op poten worden gezet? De Mailingman heeft altijd oren naar wat mensen samen brengt en bindt aan elkaar. Ofte een voorbeeld van een sociaal bedrijf, naar de overtuiging van zijn voorman. (KC)