UNIZO West-Vlaanderen maakte een studie over het retail landschap in Zuid West-Vlaanderen en komt daarin tot de conclusie dat de regio volledig verzadigd is. De organisatie wil dat steden en gemeenten resoluut de kaart van de kernversterking trekken, zodat inwoners ook in de toekomst kunnen genieten van een aantrekkelijk centrum in hun stad en gemeente. Het is geen geheim dat de kernen van onze steden en gemeenten kreunen onder de concurrentie van alle perifere projecten in de regio, aldus Unizo. In de nabije toekomst komen er niet alleen in de provincie, maar ook in Wallonië en Frankrijk nog grote winkelprojecten bij. “Binnenkort kan de Zuid West-Vlaamse consument kiezen uit minstens 305.000m² winkelvloeroppervlakte (WVO) in de rand, ten opzichte van 191.114m² in onze Zuid West-Vlaamse kernen”, aldus Mattijs Baekelant van UNIZO West-Vlaanderen.
Volgens UNIZO resulteert elke 3 m² die wordt bijgebouwd in de periferie in 1 m² leegstand in de kern. Als voorbeeld haalt UNIZO de Promenade de Flandre aan, het nieuwe en hypermoderne shoppingcentrum dat momenteel in Roncq (Frankrijk) wordt gebouwd vlakbij de grens. “Zij bouwen 60.000m² WVO en dat is ruim 5000m² meer dan Uplace,” aldus Unizo. “De impact daarvan zal enorm zijn. De ontwikkelaars rekenen op 2 miljoen bezoekers per jaar, een groot deel daarvan moet uit Zuid West-Vlaanderen komen. Het is duidelijk dat onze kernen daarmee niet kunnen concurreren, er is actie noodzakelijk”, aldus UNIZO. “Daarom vragen wij de lokale besturen om voluit de kaart van de kleinschaligheid, gezelligheid en bereikbaarheid te trekken. Met een doordachte visie zullen goed geïnformeerde ondernemers overleven. Zet daarbij dan in op beleving, vlotte mobiliteit met parkeerrotatie en flexibele openbare ruimtes, én dan hebben mensen een reden om tot in het centrum van hun stad of gemeente te komen.” (KC)