Het Brugse veilinghuis Carlo Bonte organiseert nog in oktober een driedaagse veiling. Dat is uitzonderlijk in het milieu. Tijdens de veiling in oktober wordt de eerste twee dagen Oosterse kunst geveild. Op de derde dag gaat de Westerse kunst onder de hamer. De kwaliteitsnorm wordt door het veilinghuis ook gehanteerd voor de bijzondere fraaie vormgegeven luxe catalogus, een weergave van de omvangrijke verzameling, overwegend Chinese en Tibetaanse boeddha’s daterend uit de Ming- tot en met de Qing-dynastie. Dit aanbod is afkomstig uit een privé-verzameling van een vooraanstaande Antwerpse familie. Eén van de paradepaardjes van deze veiling is natuurlijk de Edo- en Meiji-periode netsuke uit de verzameling van Carlo De Poortere. Een verzameling die opgebouwd werd vanaf het Interbellum tot aan ca de tachtiger jaren.
Het veilinghuis Carlo Bonte heeft in de loop der jaren een hele reputatie opgebouwd. He huis trekt kopers aan vanuit alle hoeken van de wereld. De Aziatische markt blijft een belangrijke speler, maar daarnaast neemt het aantal klanten uit de beide Amerika’s en Oost-Europa steeds toe. En uiteraard is er klassiek veel interesse uit eigen land, en bij uitbreiding de EU. Zowel de handel als de particuliere klant zijn steeds vertegenwoordigd. De main target van alle klanten is de ‘jacht’ op kwaliteit, al dan niet in opdracht voor een derde, of voor eigen collectie. Tijdens de kijkdagen heeft eenieder de mogelijkheid om alle loten grondig te bestuderen. Vooral de Chinese klanten trekken daar veel tijd voor uit. Zij zijn immers exclusief op zoek naar puntgave objecten. Ook musea blijven op dat gebied niet achterwege. Het Jubelparkmuseum in Brussel kocht tijdens de voorjaarsveiling een Oudenaards zeventiende eeuws wandtapijt aan waar een erg uitgebreide expertise aan vooraf ging.
Carlo Bonte kreeg recent zoveel aanbod binnen dat een volgende driedaagse veiling in het voorjaar van 2017 reeds verzekerd is, en dit opnieuw met enkel kwaliteitsgoederen. (KC)