International Car Operators, kortweg ICO, heeft een vergunning gekregen voor alweer een nieuwe uitbreiding in de haven van Zeebrugge. Concreet betekent het dat de bestaande autoterminals in Zeebrugge groter worden. De stad Brugge heeft recent de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd. Met deze geplande expansie bevestigt de haven van Zeebrugge zijn rol en status als belangrijkste autohaven van de wereld. In Europa is Bremershaven een belangrijke tegenspeler.
In de praktijk krijgt ICO er drie terminals bij, goed voor 15,3 hectare ruimte. De Nissan Terminal, gelegen aan de Jozef Verschaveweg, ten noorden van de Bastenakenkade, wordt uitgebreid met een verharding met bijkomende riolering, nutsleidingen en drie lichtmasten. ICO is een dochteronderneming van Nippon Yusen Kaisha (NYK), één van de belangrijkste transportbedrijven ter wereld. Jaarlijks behandelen zij meer dan 2 miljoen wagens, verdeeld over de havens van Antwerpen en Zeebrugge. In Zeebrugge alleen werden in 2015 2,5 miljoen wagens overgeslagen, of 10 procent meer dan in 2014. In de eerste jaarhelft van dit jaar werd er alweer groei genoteerd. De autotrafiek steeg in het eerste semester zelfs spectaculair met 20 procent tot een totaal volume van 1.380.810 eenheden. Ter vergelijking : in 2003 was dit nog het autovolume op jaarbasis. (KC)