Starter in de kijker: Mobima uit Harelbeke

MobimaIn juni 2013 merkte Bert Demeulemeester tijdens een rondreis in China (met Howest & Unizo) taxi’s op waarbij op het dak een beeldscherm staat met bewegende reclame. Het was de aanzet tot zijn Harelbeekse start-op Mobima. Minder dan een jaar later, april 2014, bezocht Demeuleemester in Changzhou de fabrikant van die beeldschermen. “Bleek dat daar ook analoge stoepborden met batterijverlichting werden gemaakt,” aldus de starter. “Ik vroeg om beide producten te combineren in één geheel.”
Mobima is inmiddels bijna twee jaar aan de slag. Winkels, shoppingcentra, seminariecentra, events of bedrijven maken gebruik van de opstaande beeldschermen die ogen als een uit de kluiten gewassen smartphone maar dan op sokkel. De software wordt nu in eigen regio geschreven, kwestie van de onafhankelijkheid te bewaren. Bert Demeulemeester ervaart vanuit de markt meer en meer belangstelling voor zijn aanbod. Zelfs grote multinationals of banken kwamen al in Harelbeke aankloppen. De eigen marketing wordt gevoerd via de sociale media, partnerships en netwerking. “In het kader van de slogan Digitaal is het nieuwe normaal (Peter Hinssen) vormt Mobima wat analoog was om tot digitaal,” aldus Demeulemeester. “Het mobiel digitaal stoepbord voor buitengebruik wordt nu ook verder aangevuld met Mobibadge, een digitale naambadge die zorgt voor meer aandacht op netwerkevents. Uit Australië wordt nu ook de WAYO geïmporteerd, een mini-versie van het basisproduct, maar dan met kleinere afmetingen. De WAYO dient vooral voor binnen-gebruik, werkt op batterijen en heeft meer dan 14 uur autonomie. En nog in de aanbieding is er een mobiel digitaal paneel, dat op de rug van een sandwichman kan aangebracht, inclusief verlichting en digitale rolkrant. In alle toestellen steekt bovendien een Mobibeacon voor interactiviteit. Alle modellen worden zowel aangeboden in verhuur als verkoop.”

Met zijn digitaal aanbod probeert Mobima de marketingwereld te inspireren en ook meer. “Ik zie het als mijn opdracht om te gaan evangeliseren,” aldus Bert Demeulemeester die zijn kantoor heeft ondergebracht in het vrij unieke Harelbeekse kmo-verzamelgebouw Stede 51. (KC)