Washcot, de start-up die gebruikte luiers ecologisch recycleert, blijft maar uitbreiden. De service van Washcot was reeds actief in West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams en Waals-Brabant alsook in Brussel hoofdstad. Vanaf volgende maand wordt ook de laatste blinde vlek op de kaart van Vlaanderen uitgegomd en gaat het bijzonder succesrijke Washcot ook aan de slag in Limburg. Via een unieke luierservice worden katoenen luiers gewassen en opnieuw verhuurd met wekelijkse thuislevering en ophaling. “Ecologisch, gezond, goedkoop en je bent zeker dat je altijd luiers in huis hebt,” aldus de zaakvoerders Isabel Lambert en haar partner David Vandenbogaerde. “Kortom dit is dé totaaloplossing voor de nieuwe generatie ouders die bewust in het leven staan.”
Na één jaar staat de teller van het startende bedrijf reeds op 65.320 luiers. Dat zijn 65.320 luiers die niet op de afvalberg zijn terecht gekomen. “Met Washcot richten we ons op de steeds groter wordende groep bewuste consumenten en spelen in op de trend van zero waste,” zegt Isabel Lambert. “Steeds meer mensen oriënteren zich op puur natuur met oog voor gezondheid en maatschappij. Het idee dat bewust leven alleen tot een selecte groep geitenwollensokken hoort is inmiddels achterhaald.”
De wasbare luiers van Washcot (een verbastering van het woordje waskot) bevatten geen chloor of chemicaliën, ze zijn puur natuur en dus ook gezonder voor de baby. Naast de luier maakt de kersverse kmo ook het verschil via de service. “De beleving bij Washcot is niet dezelfde als een pak luiers kopen in de supermarkt,” aldus Lambert. “We willen met de service de klanten een totaalbeleving aanbieden. We maken er een punt van om de klant te informeren en adviseren. Omdat we werken met een wekelijkse ophaling en levering is de relatie met de klant heel persoonlijk en kunnen we direct inspelen op de behoeftes van de klant.”
Washcot werd in december 2015 uitgeroepen tot de meest beloftevolle jonge onderneming van de regio Kortrijk. (KC)