Drie nieuwe grensoverschrijdende projecten Vlaanderen-Nederland

 

Eind aP1040981pril keurde Interreg Vlaanderen-Nederland drie nieuwe projecten goed: “Waterstofregio 2.0”, “Grenspark Groot-Saeftinghe” en “Grensinfovoorziening Vlaanderen-Nederland”. Met deze goedkeuring wordt, inclusief cofinanciering, in totaal ruim 19.4 miljoen euro in de Vlaams-Nederlandse grensregio geïnvesteerd. Hiervan komt 8.6 miljoen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Interreg is een Europees subsidieprogramma dat de grensoverschrijdende samenwerking wil bevorderen. De Europese Commissie stelt via Interreg Vlaanderen-Nederland de komende zeven jaar ruim 152 miljoen euro ter beschikking voor grensoverschrijdende samenwerking, die innovatie en duurzame ontwikkeling in de grensregio bevordert.

In “Waterstofregio 2.0” gaan toonaangevende bedrijven en onderzoeksinstellingen aan de slag met duurzame energie. Het gaat om een investering van maar liefst 14 miljoen euro, waarvan 6 miljoen euro uit het Europese EFRO-fonds komt. Binnen het thema milieu wordt “Grenspark Groot-Saeftinghe” voor 1.4 miljoen euro gesubsidieerd. “Grensinfovoorziening Vlaanderen-Nederland” tot slot krijgt ondersteuning van het fonds voor een bedrag van 1.26 miljoen euro en richt zich op arbeidsmobiliteit.  

“Waterstofregio 2.0” is van de nu goedgekeurde projecten ongetwijfeld het belangrijkste. Waterstof wordt wereldwijd beschouwd als een belangrijke mogelijkheid om tot een koolstofvrije economie te komen. Het is erg beloftevol omdat het een schone, emmissievrije brandstof is. Op Europees niveau kan er echter nog een tandje bijgestoken worden om de haalbaarheid naar een aanzienlijk hoger niveau te tillen. Uit het voorgaande Interreg-project ‘Waterstofregio’ (2009-2013) bleek dat in de regio Vlaanderen – Zuid-Nederland een aantal unieke technologiespelers zoals onder andere Colruyt Group en E-Trucks door samenwerking bijzonder sterke innovatieve projecten konden realiseren, zoals een 1 Megawatt  powerplant, een nieuw bus concept, een tankstation in Vlaanderen voor heftrucks, een tankstation in Nederland voor bussen en auto’s, een vuilniswagen en een sloep, allemaal op waterstof. Dit leidde tot een stevige positie in Europa als één van de topregio’s op vlak van de overstap van traditionele brandstoffen naar waterstof. “Waterstofregio 2.0” richt zich op het verbeteren en tonen van de verschillende toepassingen naar een zo breed mogelijk publiek. (KC)