Het Opzet lanceert nieuw digitaal platform in “smart city” Kortrijk

Maarten_Decramer3De lokale handel en horeca in Groot-Kortrijk verder (digitaal) versterken en slimmer maken en anderzijds het sociale verenigingsleven extra dynamiseren. Dat is wat Het Opzet, gevestigd in het centrum van Kortrijk, beoogt met de lancering van hun Smart City en Community Platform Urbain in Groot-Kortrijk. Het Opzet noemt zichzelf een activation agency. Managing Director van Het Opzet, Maarten Decramer, gaat er ambitieus tegenaan: “Sinds 2012 hebben wij al in meer dan 20 steden en gemeenten in België en Nederland slimme digitale instrumenten uitgerold waarmee de lokale detailhandel versterkt wordt en zij zich vanuit citymarketing beter kunnen gaan promoten. Op het platform functioneren inmiddels meer dan 1.500 handels- en horecazaken en 250.000 gebruikers. In Kortrijk gaan we nog een stap verder. We koppelen er namelijk een verenigingsluik aan. Verenigingen en communities – grote of kleine – zullen gebruik kunnen maken van onze digitale tools en vooral de grote promotiemogelijkheden naar de beoogde meer dan 75.000 gebruikers in Kortrijk.”

Het Smart Kortrijk Platform wordt in grote mate ondersteund door de software van het Kortrijkse bedrijf JForce. JForce is een dochter van de betaalexpert CCV en is gespecialiseerd in software voor transacties van geld, punten, coupons enzovoort. Inwoners, klanten en bezoekers van de Groot-Kortrijkse handels- en horecazaken ontvangen allemaal een virtuele account. De account is te beheren via de Smart Kortrijk Pas én de mobiele applicatie. Met deze account kunnen ze winstkansen op wekelijkse prijzen én stadspunten sparen. Door in de meer dan 35.000 brievenbussen in Kortrijk ook de unieke Smart Kortrijk Pas te droppen, zullen ook inwoners zonder smartphone kunnen deelnemen. “Met de mobiele applicatie sluiten we perfect aan bij de mobiele aanpak van pakweg de VRT of diverse nieuwsbladen,” aldus Maarten Decramer. “En ook bij deze van het Kortrijkse parkeerbedrijf Parko. Er zal dan ook een naadloze integratie zijn met de Parko app. Uiteraard zijn ook alle handels- en horecazaken uit Groot-Kortrijk binnen handbereik via hun e-talage op de website en mobiele applicatie.”

Het Smart Kortrijk Platform zorgt voor een 100 procent extra online aanwezigheid voor wie dat nog nodig is, maar bovendien kunnen handelaars hun goederen en producten ook op eenvoudige wijze online aanbieden. “Uit ervaring weten we dat handelaars zich meestal zorgen maken over de logistieke afwikkeling hiervan,” zegt Decramer. “Daarom werken we hiervoor samen met experten op vlak van verzending en fulfillment. Het is onze bedoeling om niet alleen zomaar de gegevens van de handelszaak te tonen, maar vooral de fysieke beleving ook online terug te laten komen. Wij geloven namelijk 100% in de kracht die uitgaat van de service, herkenbaarheid en beleving die men tijdens het fysiek winkelen ervaart als klant in de winkelstraten. We moeten die dan ook in de digitale wereld terug laten komen.”

De effectieve lancering van het Smart Kortrijk Platform gaat van start met een evenement voorzien in mei voor alle handels- en horecazaken gevestigd in Kortrijk én deelgemeenten. (KC)

Info: www.urbain.hetopzet.be