Volgend jaar bestaat het Brugse veilinghuis Carlo Bonte Auctions 85 jaar. In dit klein centennium is zowat alles veranderd: de stiel van de klassieke veilingmeester ziet er nu helemaal anders uit in het digitale tijdperk. Daarom kiest Carlo Bonte resoluut voor het omnichannel-concept: ook kopers en verkopers in een veilinghuis zijn altijd online. Omnichannel staat voor het verzoenen van beide werelden: online en offline. Met omnichannel wordt het offline veilinghuis online gebracht. “Maar finaal is het altijd de consument die het koopgedrag aanstuurt en beslist waar en hoe hij koopt,” aldus het Brugse veilinghuis. “Uiteindelijk vullen de digitale en de echte wereld elkaar aan. De potentiële klant ziet geen kanaal, hij ziet enkel een merk. En dat merk is Carlo Bonte. Het Brugse veilinghuis zet dan ook sterk in op de combinatie van al deze kanalen. Met zijn smartphone in de aanslag kan de kunstkoper zich overal doorheen bewegen.”
Carlo Bonte houdt volgende maand (15, 16 en 17 maart) een driedaagse veiling waarin met diverse online-partners wordt samengewerkt. Momenteel zijn dat er vijf in totaal: Invaluable, The Saleroom, LiveAuctioneers, 51BidLive en Lot-tissimo. “Deze laatste hebben we gekozen omdat het platform gericht is op Duitsland en Rusland,” aldus Carlo Bonte. “We hebben heel wat Russische klanten. Op deze manier nodigen we de hele wereld uit om online mee te bieden tijdens de veiling. Tot in China toe. Onze website kan immers ook in het Chinees geraadpleegd worden.” (KC)