Westhoek promoot zichzelf met economische publicatie

DSC_3114coverRESOC Westhoek stelde zopas de publicatie “Welkom in West Hoek City! Ons economisch verhaal in een notendop” voor in het Streekhuis Westhoek. Daarin wordt de Westhoek door auteurs Bjorn Crul en Karel Cambien geportretteerd als een fiere regio die alles in huis heeft om te overtuigen als woon- en werkregio met mooie toekomstperspectieven.

De klassieke troeven van de Westhoek zijn het mooie en leefbare landschap, de betaalbare bouwgronden en woningen, beperkte wachtlijsten in scholen en kinderopvang, goed onderwijs, een filevrije omgeving, enzovoort. Maar de Westhoek heeft ook een bijzonder boeiend economisch weefsel te bieden, dat historisch gegroeid is, gekenmerkt wordt door zijn regionale eigenheid en in dit opzicht onderscheidend is ten opzichte van andere regio’s.

Toch promoot de streek onvoldoende zijn economische troeven bij een breed publiek, zowel binnen als buiten de regio. De Westhoek heeft een sterk uitgebouwde toeristische sector, huisvest een aantal internationale topbedrijven, heeft een mooi weefsel van kmo’s, zet in op ruimte voor ondernemerschap, en stimuleert innovatie en creativiteit in nieuwe en hoogtechnologische sectoren. De luxebrochure “Welkom in West Hoek City” wil daaraan verhelpen en laat de lezer kennismaken met het economische leven in de Westhoek. Deze publicatie kadert binnen de ambitie van RESOC Westhoek om de regio een vernieuwend en dynamisch imago aan te meten, weg van het oubollige imago dat nog te vaak en ten onrechte op de streek kleeft.

Deze publicatie wordt nu ook verspreid bij alle scholen uit de regio om de lokale jeugd positief te sensibiliseren en op termijn braindrain om te zetten in braingain.RESOC Westhoek is het formeel overleg- en adviesorgaan met doel de 18 Westhoek gemeenten op sociaaleconomisch vlak te versterken. (KC)