VDL Bus Roeselare (het vroegere Jonckheere) mag voor de Nederlandse stad Eindhoven circa veertig elektrische bussen, van het type Citea SLFA Electric, bouwen. Het gaat om een gelede bus met een lengte van 18,1 meter die beschikt over een snellaadsysteem voor de batterij. Door de nieuwe bestelling mag de West-Vlaamse busbouwer op korte termijn op zoek naar circa tachtig extra tijdelijke werkkrachten. Momenteel werken er al zo’n 500 medewerkers bij de busbouwer. VDL Bus Roeselare levert momenteel tevens 120 hybride bussen aan de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn. De Nederlandse provincie Noord-Brabant wil een van de grootste zero emissie busvloten van Europa uitbouwen. De bussen krijgen een tramlook en zijn uitgerust met een batterij die dankzij een snellaadsysteem op het dak aan de bushaltes snel kan worden opgeladen.
De markt van elektrische bussen is een groeimarkt. Binnen VDL Bus & Coach groeide de Belgische vestiging in Roeselare uit tot het expertisecentrum voor deze nieuwe technologie. “Elektrische en hybride bussen zijn de toekomst, en zeker voor het openbaar vervoer,” zegt algemeen directeur Peter Wouters. “Ook voor de Roeselaarse productievestiging is de nieuwe markt de toekomst. Door de hoge loonkosten in ons land, wordt het steeds moeilijker te concurreren, omdat nagenoeg al onze concurrenten ondertussen produceren in Oost-Europa. Bussen bouwen is immers een arbeidsintensief proces : de doorlooptijd in productie bedraagt per bus zeven tot negen weken. Doordat we het afgelopen jaar sterk geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling van elektrische bussen met een snellaadsysteem, lopen we nu voorop en bouwen we weer een technologische voorsprong uit op de concurrentie. De medewerkers in de productie werden reeds omgeschoold, rekening houdend met de specifieke technologie. Ook de productie wordt efficiënter georganiseerd.”
Het vroegere Jonckheere werd in 1998 overgenomen door de Nederlandse VDL Groep. (KC)