Grote bedrijven proberen tegenwoordig veel te leren van start-ups om met dezelfde mentaliteit en dezelfde flexibiliteit de bijzonder snelle veranderingen te lijf kunnen gaan. Het moge duidelijk zijn: tal van start-ups zijn als het ware de wereld helemaal aan het veroveren. Het is niet voor niets dat Peter Hinssen en Steven Van Belleghem zoveel indruk maken met hun “Silicon Valley”-toers. Bedrijfjes die grote organisaties helpen met brainstorms en hackathons schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Tegelijk zijn er ook veel start-ups die er niet in slagen onvervalste succesverhalen te laten optekenen. Quintin Schevernels, die de dubbele Nederlandse en Belgische nationaliteit heeft, staat er bij stil in een nieuw boek met de titel “Suits & Hoodies”.
De 44-jarige Schevernels had de jongste vijftien jaar met alle aspecten van het bedrijfsleven te maken: corporates en startups, beursgenoteerde bedrijven, private equity en venture capital. Zijn brede ervaring, nu onder meer ook als investeerder in start-ups, maakt dat hij een unieke integrale kijk heeft op het ondernemen van nu en de toekomst.
“Wat is het geheim van de ene start-up die the winner takes it all in toepassing brengt en een hele sector op zijn grondvesten kan doen daveren?”, vraag hij zich af. “En welke gevestigde bedrijven slagen erin zich staande te houden en terug te slaan?” Quintin Schevernels begaf zich in beide werelden – de wereld van de start-ups waar de CEO’s T-shirts en hoodies dragen en de wereld van de klassieke bedrijven waar de managers nog altijd zweren bij een deftig pak. De auteur komt tot de conclusie dat hun aanpak opvallend veel overeenkomsten vertoont. Zijn boek is erg praktisch opgevat want het bevat niet alleen leestips, maar ook een Essentials Score die de lezers in staat stelt hun eigen organisatie langs de lat van deze essentiële succeskarakteristieken te leggen en dus te kijken in welke mate ze nog “goed bezig” zijn. (KC/GD)