De provincie West-Vlaanderen heeft deze week de campagne “West-Vlaanderen, de best grond om te ondernemen” officieel voorgesteld. Via radiospots en advertenties wordt iedereen uitgenodigd om ook letterlijk van de West-Vlaamse grond te proeven: zakjes “eetbare grond” kunnen via www.west-vlaanderen.be of via 0800 20 021 besteld worden en in het Provinciaal Informatiecentrum Tolhuis afgehaald worden. In totaal worden 45.000 zakjes verdeeld. De provincie liet de “eetbare grond” ontwikkelen door het smakenbedrijf Foodpairing (Brugge). De leerlingen van de hotelschool Ter Groene Poorte uit Brugge stonden in voor de productie. Députés Guido Decorte en Jean de Bethune verzorgden de voorstelling.
De zakjes eetbare grond vormen het uithangbord van de campagne waarmee de provincie, samen met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen, het West-Vlaamse ondernemerschap in de verf wil zetten en (nieuwe) ondernemers wil enthousiasmeren om zich in West-Vlaanderen te vestigen. Al sinds 2003 speelt de provincie West-Vlaanderen haar troeven uit in regionale en nationale campagnes. West-Vlaanderen werd uitgebouwd tot een sterk merk rond thema’s als genieten, ondernemen (“Ondernemen, het zit in ons”) en kwaliteit.
Volgens de provincie kleeft het ondernemerschap op de West-Vlaming zoals ook zee en strand samen horen. In het Engels wordt gezegd “There must be something in the water”, of vrij “Er moet hier iets in de grond zitten”. De campagne is dan ook niet toevallig opgebouwd rond eetbare grond. (KC)