Smappee, de Kortrijkse start -up, exporteert zijn slimme energiemonitoren al naar ruim vijftig landen over de hele wereld. Dat wist CEO en stichter Stefan Grosjean te melden naar aanleiding van een bezoek van de Amerikaanse ambassadrice Denise Bauer aan zijn bedrijf. Bij Smappee werken drie jaar na de oprichting een kleine twintig mensen.
Smappee is gespecialiseerd in innovatieve oplossingen voor duurzamer energieverbruik, een hot topic zeker nu aan de vooravond van de Klimaattop in Parijs. Zowel huisgezinnen als bedrijven kunnen de Kortrijkse technologie, die de energiefactuur drastisch doet verminderen, in huis halen. Gebruikers krijgen in real time inzicht in hun energieverbruik. Het gebruik van de monitoren hoeft geen afbreuk te doen aan het comfort.
Uit onderzoek blijkt dat de monitoren van Smappee op huisniveau een besparing meebrengen van 12 procent. In bepaalde gevallen kan dat zelfs oplopen tot 30 procent, aldus Stefan Grosjean. In het laatste scenario is het Smappee-toestel al na één jaar terugverdiend. De Kortrijkse start-up hoopt in het vierde jaar na de opstart (2012) break even te kunnen draaien. In 2014 werd Smappee door Deloitte nog genomineerd als een van de vijftig snelst groeiende bedrijven. De firmanaam verwijst naar drie aspecten die belangrijk zijn in de basisstrategie: smart, het gebruik van een app op de smartphone en energie efficiënt (ee). (KC)