De NMBS wil ook in onze provincie meehelpen om het mobiliteitsvraagstuk op te lossen. Een beter, efficiënter en sneller openbaar vervoer moet ook de economie ten goede komen. In vergelijking met pakweg Frankrijk hebben de Belgische treinen geen al te beste reputatie als het om snelle verbindingen gaat. De NMBS wil nu aan de weg timmeren, en doet inspanningen om Lijn 66 (de verbinding tussen Kortrijk en Oostende) op te waarderen.
De NMBS verlengt tijdens werkdagen en tijdens de piekuren enkele treinen van de IC-verbinding Kortrijk-Brugge tot Oostende. ’s Ochtends vertrekken twee treinen uit Oostende in plaats vanuit Brugge richting Kortrijk, en rijdt er één trein uit Kortrijk, na aankomst in Brugge, verder door tot Oostende. ’s Avonds worden dan weer twee treinen uit Kortrijk verlengd tot Oostende, en krijgen twee treinen herkomst Oostende in plaats van Brugge. Pendelaars tussen Kortrijk en Oostende zullen ook twaalf minuten sneller kunnen sporen.
De beslissing van de NMBS komt er onder druk van zes instanties, te weten Voka West-Vlaanderen, de intercommunale Leiedal, de KULAK, Howest, Vives en UGent Campus Kortrijk. De organisaties lanceerden in juni samen een voorstel om op die belangrijkste as van openbaar vervoer in de provincie meer en snellere treinen te laten rijden. (KC)