LEUVEN/BRUSSEL/BOORTMEERBEEK/MECHELEN/BONHEIDEN – Een consortium van 4 bedrijven lanceert op 25 augustus aanstaande het interactieve live platform “Live Muziek à la belge”. Hiermee wil het de noodlijdende cultuursector in België steunen, de artiest podiumkansen bieden en eerlijk vergoeden De primeur is weggelegd voor zanger/muzikant Axl Peleman. Het consortium wordt ondersteund door betaalfacilitator Payconiq by Bancontact.
De cultuursector heeft het momenteel zwaar te verduren door de aanhoudende Covid-19 maatregelen. Aangezien constructieve initiatieven en overleg vanuit de overheid uitblijven, bundelen de bedrijven Option Media, Zenia Communications, IT & Security bedrijf BA en mediabedrijf DiverZe de krachten in een live platform voor Belgische muzikanten. Zo trachten de initiatiefnemers hun steentje bij te dragen aan de instandhouding en versterking van cultuur.
Online concertbeleving
Voor een bescheiden bedrag kijkt de concertganger online mee. “Je steunt hiermee de sector en de artiest. Maar er is meer. De live uitzending bij Option Media in Mechelen kan worden bijgewoond door veertig toeschouwers: We stellen onze studio en faciliteiten ter beschikking, rekening houdend met alle veiligheidsmaatregelen”, zegt Frank Van Caesbroeck van Option Media. DiverZe staat in voor de professionele video- en audiokwaliteit: “We waren meteen enthousiast om onze schouders onder dit project te zetten. Zoals altijd zorgen we voor de meest kwaliteitsvolle manier om de artiest in beeld te brengen. Ook de geluidskwaliteit en de beeldregie zijn prioritair”, luidt het bij Wim Zwarts van DiverZe.
Interactiviteit
Digitale kijkers krijgen de kans om tijdens het optreden via een chatbox de show te becommentariëren, leuke suggesties te posten en met elkaar in contact te komen. Na het optreden van een uur krijgen dertig digitale kijkers de kans om deel te nemen aan het internetcafé samen met Axl Peleman. Deze digitale ‘meet & greet’ gebeurt eveneens live, net als het optreden op de studiovloer: “Deze interactie maakt een belangrijk deel uit van het totaalconcept, Op een laagdrempelige manier krijgen de fans de kans om met de artiest te praten. Maar ook voor de artiest zelf moet het concept aangenaam blijven. Aangezien we 40 toeschouwers in bubbels van vijf verwelkomen in de studio in Mechelen, speelt de artiest niet voor een lege zaal”, zegt Erik Van Eycken van initiatiefnemer Zenia Communication uit Leuven.
Infrastructuur
Het Leuvense consultancybedrijf BA zorgt voor de digitale infrastructuur van het platform. “We gebruiken hierbij bestaande technologieën en software en brengen deze samen tot een digitale ervaring waardoor we het sociale karakter van online kijken versterken. We zorgen voor interactie tussen de artiest en fans.. Mensen blijven immers sociale dieren.” zegt Jan Guldentops van BA. Als betalingssysteem gebruikt Live Muziek à la belge het revolutionaire en eenvoudige Payconiq by Bancontact.
Payconiq by Bancontact
Vanaf vandaag kunnen tickets worden besteld via de website www.livemuziekalabelge.be . De toeschouwer kiest uit drie formules: de live streaming, aanwezigheid in de opnamestudio of het interactieve gedeelte met een digitale meet & greet. Payconiq werkt graag mee: “Creatieve initiatieven die artiesten de mogelijkheid geven om corona-proof te opereren zijn crucialer dan ooit te voren, zowel voor artiesten zelf als het publiek. We zijn dan ook verheugd om aan dit initiatief mee te werken zodat artiesten op een veilige manier voor een publiek kunnen spelen en kijkers met hun vertrouwde Payconiq by Bancontact-app hun tickets kunnen betalen om nadien van een zorgeloze avond te kunnen genieten,” aldus Lotta de Meulenaere, CMO van Bancontact Payconiq Company, het moederbedrijf van de betaalapp.
Meer van dat
De organisatoren willen ook na 25 augustus de artiesten uit beide landsgedeelten blijven steunen. “We zijn van plan om dit platform ook in de herfst en de winter door te trekken. Vermoedelijk kunnen dit najaar nog geen gezellige huiskamerconcerten worden georganiseerd, Live Muziek à la belge is echter een waardig alternatief. De cultuursector heeft lang genoeg gewacht en schreeuwt om hulp. Met dit platform hopen we politieke stakeholders, virologen maar ook toeschouwers wakker te schudden aangezien het vijf na twaalf is. Bovendien proberen we ze te overtuigen dat evenementen veilig kunnen worden georganiseerd”, luidt het bij Van Eycken. “De ultieme oproep van het platform #soundofsilence kwam ook bij ons goed binnen. Met dit initiatief en de hashtag #soundofnoize geven we extra gas om de sector te helpen.”