Zaventem, Brussel — De ruim 850 werknemers van BDO België hoeven na corona niet per se elke dag naar kantoor. In functie van hun job, afspraken met klanten en de eigen behoefte om collega’s te zien, kunnen ze voortaan zelf kiezen hoeveel dagen per week ze van thuis uit werken.
Door corona hebben veel bedrijven en organisaties aangekondigd om hun personeel tot het einde van het jaar thuis te laten werken. Advieskantoor BDO gaat nog een stap verder. Na een interne bevraging gaf meer dan de helft van het personeel aan 2 à 3 dagen te willen thuiswerken en thuis productiever te zijn dan op de werkvloer.
Slimmer werken
“We wilden al langer af van het klassieke beeld dat onze werknemers zich moeten verantwoorden om thuis te werken. De coronacrisis heeft dit proces versneld. Voortaan is het nieuwe normaal bij BDO thuiswerk. 2 à 3 dagen per week thuiswerken laat ons personeel toe om slimmer te leven en te werken”, verduidelijkt Wim Galbusera, Human Resources Director bij BDO België.
Thuiswerk als standaard
Medewerkers van BDO België konden al van lang voor de coronacrisis regelmatig van thuis uit werken. Maar het advieskantoor wil zijn personeel nu de kans geven om zelf te kiezen wanneer ze het nodig vinden om naar kantoor te komen. Het bedrijf verplicht zijn personeel dus niet om 1 of 2 dagen of de hele week thuis te werken. Hoeveel dagen iemand thuiswerkt, kan variëren van week tot week. “Het spreekt voor zich dat een starter meer sturing en coaching nodig heeft van collega’s op de werkvloer, dan een ervaren consultant die zijn job door en door kent. Maturiteit en zelfstandigheid zijn de belangrijkste woorden om in te schatten wat de meest ideale werkomstandigheden zijn”, voegt Galbusera toe.
Kleinere ecologische voetafdruk
Eind 2019 werd BDO uitgeroepen tot eerste CO2-neutrale advieskantoor van België. “Die ingeslagen weg willen we aanhouden door het thuiswerk nu op te voeren. Alleen al tijdens de maanden maart, april en mei lag het brandstofverbruik van het bedrijf 80% lager dan voor de coronacrisis.”