Averbode — Uitgeverij Averbode lanceert een speciale zomereditie van zijn tijdschrift Zonneland. Samen met kinderpsychologe Katelijne Van Lommel heeft de uitgeverij een interactief boekje uitgewerkt dat 10- tot 12-jarigen leert omgaan met hun angstgevoelens rond het coronavirus.
En dat blijkt nodig. Jongerentelefoons en vrijwilligersorganisaties kregen de voorbije weken veel oproepen. Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V), het Kinderrechtencommissariaat en het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen en Brussel ondersteunen deze ‘Alles komt Goed’-editie van Zonneland. Opvallend: De Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) moesten zelfs bijna 40% meer tussenbeide komen in moeilijke thuissituaties en jongeren die met angststoornissen of depressieve gedachten kampten.
Positieve verhalen
Barbara Vangheluwe, CEO van Uitgeverij Averbode let uit: “We hebben uit onze gesprekken met experts gemerkt dat kinderen nood hebben aan positieve verhalen om met een goed gevoel de zomer in te gaan. Ze hebben – net als wij allemaal – een erg uitzonderlijke periode meegemaakt en zitten nog steeds met veel vragen. ‘Alles komt goed’ is de titel van deze speciale Zonneland-uitgave en ook dé belangrijkste boodschap die we willen meegeven aan de kinderen.”
Jongeren begeleiden uit isolatie
Het lange isolement ver weg van hun vrienden liet littekens na. Vooral jongeren van 10 tot 12 jaar kampen met angstgevoelens. De uitgeverij werkte samen met Wouter Kersbergen, die onder meer campagnes maakt voor de Kinderrechtencommissie, en kinderpsychologe Katelijne Van Lommel: “Voor jongeren zijn sociale relaties met leeftijdsgenoten minstens even belangrijk als die met het gezin. Ook het fysieke contact mag bij (jonge) tieners niet onderschat worden. Afstand houden voelt voor hen heel onnatuurlijk aan. Ze zagen vaak ook dat hun ouders zelf gespannen of angstig waren. Dat maakt veel jongeren onzeker”, zegt Katelijne Van Lommel.
Steun vanuit de politiek
Zowel het kabinet van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke als het Kinderrechtencommissariaat erkennen het belang van initiatieven zoals Zonneland om kinderen op een ludieke manier te begeleiden na de lockdown. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen is ook mee gestapt in het verhaal en promoot het jongerentijdschrift bij al zijn scholen.
De extra editie kost 5 euro en is te koop op https://www.uitgeverijaverbode.be/Thuis